NOVINKY
ARCHIV ČLÁNKŮ
ON-LINE HOROSKOP
FOTKY
BOŽSTVA A CHRÁMY
INDIE-svatá místa
RECEPTY 
ČASTÉ OTÁZKY
INZERCE a SEZNAMKA
KE STAŽENÍ
KNIHY A PŘEKLADY
HUDBA A MANTRY
ODKAZY
KNIHA HOSTŮ
KONTAKTY A LIDI
 
Kumbakónam
 


    (při poklepání na obrázky se Vám v novém okně asi 3x zvětší)

3 x větší obrázek v novém okně Kumbakónam je jedno z nejstarších měst v Jižní Indii a v 7. století bylo hlavním městem čólských králů.
3 x větší obrázek v novém okně Po obou stranách města tečou řeky Kávérí (Čauvery) a Arasalar.
3 x větší obrázek v novém okně

Uprostřed města najdeme asi 18 chrámů, většinou zasvěceným Višnuovi a Šivovi. Najdeme zde však také poměrně vzácný chrám poloboha Brahmy.

3 x větší obrázek v novém okně Kumbakónam se jmenuje podle Kumbakarny, který byl bratrem démona Rávany. Jméno města se však také vztahuje k hlavnímu Šivově chrámu Ádi Kumbéšvary.
3 x větší obrázek v novém okně Chrám Ádi Kumbéšvary
je největší a nejstarším Šivovým chrámem ve městě. Jeho gopuram měří 38 m a zdobí ho mnoho soch. Najdeme ho uprostřed města.
3 x větší obrázek v novém okně V chrámu Ádi Kumbéšvary je Šiva-linga v podobě nádoby (v sanskrtu „kumbha”). Šiva dal jednou nádobu, ve které bylo sémě celého stvoření, Brahmovi. Během velké potopy nádoba doplavala z Kailáše až sem a když ji Šiva přestrojený za lovce šípem rozbil, její obsah se rozlil do okolí 15 km a vyschl. Z obsahu nádoby (amirtham) smíchaného s pískem vznikla Šiva-linga, uctívaná v chrámu Ádi Kumbéšvary.
3 x větší obrázek v novém okně

Také v tomto chrámu nemůže chybět Šiva v taneční pozici ánanda-tándava, ve které vyhrál soutěž v tanci s bohyní Kálí. Vždyť Čidambaram, Natarádžovo sídlo, je odsud jen pouhých 60 km.

3 x větší obrázek v novém okně Chrám Sarangapaniho
je společně s chrámy ve Šrí Rangam a Tirupati považovaný za jeden z nejdůležitějších Višnuových chrámů v Jižní Indii. Také sedm Alvarů, význačných osobností Šrí sampradáji, opěvovalo tento chrám. Hlavním Božstvem je Sarangapani. Chrám byl postupně stavěn v 13. až 17. století najackými králi, ale ústřední svatyně se datuje do počátku jejich éry. Gopuram chrámu je 44 m vysoký. Jižním vchodem se do chrámu chodí v době, kdy je slunce na jižní polokouli, a severním vchodem se vchází, když slunce putuje nad polokoulí severní.
V chrámu najdeme mnoho Božstev a je zde také svatyně Kómálavallí (Lakšmí) a Pathala Šrínivásy (Višnua).
3 x větší obrázek v novém okně

Historie chrámu je spojená s příběhem, který najdeme v knížce Krišna, kdy se mudrci v čele s Maharišim Šaunakou snažili na břehu řeky Sarasvatí zjistit, který z bohů je nejvyšší. Poslali mudrce Bhrighua, který všechny tři navštívil a úmyslně je provokoval, aby je vyzkoušel. Zvítězil Višnu, kterého Bhrigu kopnul, ale Višnu nepodlehl hněvu a milými slovy ho přijal jako bráhmana. Bhrigu poté svého činu litoval a prosil, aby Mu mohl ve dvou zrozeních sloužit...

3 x větší obrázek v novém okně

V zábavách Šrí Rámačandry mu sloužil jako Guha a poté se narodil jako světec Hima. Mudrc Himariši, právě z místa, kde leží dnešní Kumbakónam, přivolal Višnuovu pomoc a Višnu na jeho žádost sestoupil na Zem ve Svém voze. Ústřední svatyně a mandapa (předsíň) symbolicky představuje vůz a v jejích základech můžeme jasně vidět kola vozu a slona, který vůz táhne...

3 x větší obrázek v novém okně

Bhrigu také dostal požehnání, že se Bohyně štěstí Lakšmí narodí jako jeho dcera a tak došlo k usmíření mezi Lakšmí a Višnuem, neboť Lakšmí nemohla tolerovat, když Bhrigu jejího chotě v její přítomnosti kopnul a odešla pryč.

Dalším důležitým chrámem je Nagéšvarův chrám, kde najdeme sochy Dakšinamůrtiho (Šiva jako učitel) a Adranaríšvary (Šiva jako napůl muž a napůl žena). Paprsky slunce v tomto chrámu dopadají přímo na Šiva-lingu na hlavním oltáři a říká se, že to ji uctívá samotný Sůrja, bůh slunce.

3 x větší obrázek v novém okně Chrám Rám Swamiho
postavil v 16. a 17. století najacký král Raghunáth. V chrámu jsou Božstva Rámačandry, Síty, Hanumána, Lakšmana a Šatrugny (Rámačandrovi bratři). Jsou z černého kamene a zdobí je stříbrné ozdoby. Na cestě kolem chrámu a na zdech najdeme malby a také sochy s mnoha výjevy z Rámájany.
3 x větší obrázek v novém okně

V pravém dolním rohu této nástěnné malby je vidět Hanumán, jak přináší horu z Himalájí. Hanumána můžete často vidět na obrázku jak letí s horou, aby zachránil Šrí Rámačandru. Poslechněme si celý příběh...
Hanumán a Pušpa-samdžívani: Rávanův syn Indradžit ovládal mnoho mystických zbraní. Dokázal být pro jiné neviditelný a v bitvě o Lanku s pomocí speciální hadí zbraně Rámu a Lakšmanu omráčil...

3 x větší obrázek v novém okně ...Vyhlášený doktor z varanské armády a Vibhíšan Hanumánovi poradili, že musí donést léčivou bylinu jménem Pušpa-samdžívani, která rostla na jedné Himalájské hoře. „Pušpa-samdžívani” doslova znamená „oživující květina” a její listy měly takovou sílu, že když člověk jeden snědl, nemusel 5 let nic jíst a pít, necítil hlad ani žízeň a ani neonemocněl. Měla také sílu přivést zpět k životu a vydávala zvláštní lesk a záři...
3 x větší obrázek v novém okně ...Toho hojně využívali místní rišiové, kteří zde žili a po tisíce let se mohli nerušeně oddávat svým meditacím. Když uviděli, že se blíží Hanumán, bylo jim jasné, že chce Pušpa-samdžívani. Kromě té zázračné byliny tu totiž nic zajímavého nebylo - jen mudrci celé roky meditující se zavřenýma očima. Začali se o svoji bylinu obávat, a proto svou mystickou silou způsobili, že všechny rostliny na jejich hoře měly stejný lesk jako Pušpa-samdžívani....
3 x větší obrázek v novém okně ...Hanumán se koukal po bylině a byl opravdu zmatený. Všechny vypadaly stejně a vydávaly stejnou záři. „Když nevím, která z nich to je, tak tam odnesu celou horu,” řekl si Hanumán. Překvapení rišiové utekli pryč a Hanumán doletěl i s celou horou na Lanku...
3 x větší obrázek v novém okně

...Džambhaván mezitím přivázal ke všem mrtvým tělům démonů těžký kámen a hodil je do moře, protože věděl, že když se objeví Pušpa-samdžívani, všichni obživnou a budou jako dřív. Pušpa-samdžívani pak svou silou přivedla zpět k životu Rámu, Lakšmanu a celou opičí armádu a Rámačandra nakonec celou bitvu o Lanku vyhrál.

- Brána do chrámu Rám Swamiho.

3 x větší obrázek v novém okně Džaj a Vidžaj jsou strážci Vaikunthy, duchovního světa, kteří stojí u bran a nepustí dál žádného nekvalifikovaného člověka. V Indii jejich můrti (božstva) najdeme u vchodů mnoha chrámů. I když ke vstupu na Vaikunthu zatím asi kvalifikovaní nejsme, do chrámu Ráma Swamiho nás pustili...
3 x větší obrázek v novém okně Mandapa (předsíň) chrámu Ráma Swamiho.
3 x větší obrázek v novém okně

Chrám Čakrapani
je zasvěcený Sudaršana-čakře, Višnuově disku, kterým Nejvyšší Pán zabíjí démony. Višnu ve svých čtyřech rukách drží čtyři symboly: lasturu a lotosový květ, kterými žehná Svým oddaným a zbožným lidem, a kyj a disk, kterými ničí démony. Disk se jmenuje Sudaršan (doslova „příznivá vize”), protože se na všechny ničemy dívá stejně a nerozlišuje mezi malými a velkými démony. Všem udílí svou „milost”...

3 x větší obrázek v novém okně

Veškeré světlo a zářící objekty ve vesmíru jako je slunce, měsíc a oheň emanují záři Sudaršana-čakry. Záře Sudaršana-čakry nám tedy umožňuje rozlišit jednu věc od druhé, dobro od zla, a proto má také přímý vztah k učenosti a transcendentálnímu poznání. Z Bhagavad-gíty jistě znáte výraz „pochodeň poznání” a „meč neulpívání” a právě souvislost se Sudaršana-čakrou nám podobné výrazy umožní mnohem lépe pochopit.

Vchod do chrámu Čakrapani.

3 x větší obrázek v novém okně

Jezírko Mahámakam
Každých 12 let, když v měsíci Mághu (leden/únor) Jupiter přechází přes souhvězdí Lva, se do tohoto jezírka vlévají vody Gangy, Jamuny a šesti dalších posvátných řek. V té době se zde koná velký festival. Každý rok v tuto dobu se zde koná menší festival, ale na poslední velké slavnosti v roce 1992 zde byly asi 2 miliony lidí. Příští se bude konat v roce 2004.

3 x větší obrázek v novém okně „Pankadža” znamená „lotos” a je oblíbenou květinou Šrí Krišny.
3 x větší obrázek v novém okně

Bráhmanský ášram.
Dříve žilo v Kumbakónam 3000 bráhmanů, kteří se starali o náležité uctívání Božstev a chod chrámu. Nyní jich tu žije asi 300. Nebydlí již v těchto starých ášramech, ale mimo chrám, ve svých vlastních domech. Šríla Prabhupáda říkal, že způsob uctívání jihoindických bráhmanů je asi nejpreciznější a pokud bychom se chtěli učit védským rituálům, měli bychom se učit od nich.

3 x větší obrázek v novém okně Přístřešek, kde se provádějí védské jadžně (oběti). Přišli jsme právě po skončení jedné větší.
3 x větší obrázek v novém okně Kumbakónam je město s mnoha zajímavými lidmi, obchody a samozřejmě chrámy. Ty zde najdeme všech velikostí - od těch ohromných až po ty malé, které nejsou o moc větší než pouhá skříň.

české texty, výběr a úprava obrázků:
Tattva-darší dás
Většina textů je založena na knize Džady Bharaty „Holy Places of India”,
kde je také možné najít mnoho dodatečných informací pro cestovatele.
Anglickou verzi najdeta na adrese:
www.spiritualguides.net

Fotografie z cest:
Radha-raman dás a Pavan-súta dás

 


Datum vzniku:
březen 2002
 
Jak se vám článek líbil?
0(min) do 10(max)
Kolik čtenářů se vyjádřilo: 236



Tattva-darší
2002-03-25
Gopuram je chrámová věž obvykle tvořící bránu do chrámu nebo je nad oltářem, aby bylo i z dálky vidět, kde chrám je...


zbultram
2002-03-25

Haribolo, chtel bych se zeptat, co je to "Gopuram"? Je to chramova lod, ci vez, .... ?

Příspěvek: 1-2



Můžete napsat komentář:

Jméno:  

Email:  
Vzkaz:  
 
  >>>  
Opište prosím výše uvedená písmena.
   
 




Haré Krišna inspirace
© 2001-2010