|
Jihoindický chrám v Čidambaram hrál důležitou roli v
životech mnoha světců a básníků a také Šrí Čaitanja Maháprabhu
ho před 500 lety navštívil na Svých cestách po Indii. „Čid” znamená
„lidské myšlení” nebo „vědomí” a „ambaram” znamená „rozpínající se obloha”.
Čidambaram tedy znamená cosi jako „rozpínající se vědomí”.
(při
poklepání na obrázky se Vám v novém okně asi 3x zvětší)
|
Čidambaram je domovem slavného chrámu Sabhanajaka Natarádži,
Šivy „krále tanečníků”. Chrám postavil v 10. století
král Simhavarman, známý také jako Víra-čóla Rádž. Ještě před tím,
než byl korunovaný králem, trpěl nepříjemnou nemocí. Na svých
cestách krajem potkal lovce, který mu řekl o sebeprojeveném
božstvu Šiva-lingy v lese Tillai - Čidambaram.
|
|
Simhavarman
tam dojel a potkal mudrce Patandžaliho a Vjaghrapádu, kteří mu řekli,
že jestli se chce zbavit své nemoci, musí se vykoupat v posvátném
jezírku Šivagangi (v současnosti je to velké jezírko na severní
straně chrámu) a uctívat Šiva-lingu. Král tak učinil a jeho
nemoc byla pryč. Jeho pleť navíc získala zlatou barvu a od té doby
se mu také říkalo Himajavarman. Když byl poté korunám za krále,
vrátil se do tohoto lesa a s pomocí svého ohromného bohatství
postavil chrám zasvěcený Šivovi a ostatním Bohům, kteří byli
v dávných dobách svědky Šivova tance. |
|
Další králové v jeho dynastii pak přistavili další svatyně
a pokračovali v jeho uctívání. Například král Krišnadév Rádž
z Vidžajanágaru celý chrám roku 1520 rekonstruoval.
Ale historie Čidambaram je mnohem starší...
|
|
Kálí byla kdysi patronkou bohyně tallaiského lesa a nelíbilo
se jí, že tam Šiva je. Proto ho vyzvala k soutěži v tanci.
Višnu měl určit vítěze a poražený měl podle dohody z lesa
odejít. Kálí tančila krásně, ale jen do chvíle než Šiva začal
tančit tanec ánanda-tandavam. Když to Kálí viděla, začervenala
se, a aniž by čekala na konečný verdikt, odešla pryč. A tak
Višnu prohlásil Šivu za nejlepšího tanečníka v celém vesmíru.
Natarádž je tedy podoba Šivy jako „nebeského tanečníka”. Šiva
je v taneční pozici jménem ánanda-tandavam s jednou nohou
ve vzduchu a čtyřmi pažemi. Božstvo Natarádži se stalo předlohou
pro mnoho dalších Božstev a soch Šivy po celém světě (obrázek).
|
|
Podle Purán je tedy Čidambaram
místo, kde před staletími Šiva ukázal svoji radostnou podobu tanečníka
(paramanantha). |
|
Chrám je atraktivní díky
svým čtyřem gopuramům (dómům-věžím), které se tyčí až do výšky 50
metrů. |
|
Východní a západní gopuramy
zdobí 108 soch Šivy v klasických tanečních pózách. Říká se,
že Šiva vytvořil 108 druhů tanců, z nichž nejznámější je právě „tándava”. |
|
Chrám v Čidambaram je unikátní v tom, že na jediném místě svatyně
je možné být na daršanu Natarádže Šivy a zároveň Višnua.
Poblíž hlavního chrámu je totiž i menší chrám, kde se uctívá
Govindarádž (Višnu) a najdeme zde i Božstva Pártha-sáratiho.
I z toho je zřejmé, že vaišnavové mohou vzdávat úctu Šivovi,
šivaisté Višnuovi a obě skupiny mohou být k sobě navzájem
uctiví.
|
|
Chrámový komplex se rozprostírá na 13 hektarech a nachází
se uprostřed města. Jeho gopuramy jsou až 50 metrů vysoké a najdeme
tu i síň s 1000 granitovými pilíři, která je přístupná jen
v určitou roční dobu. Kněží zde uctívají také dalších aspekty
Šivy včetně jeho hněvivé podoby; je tu svatyně býka Nandiho, který
Šivu vozí na svém hřbetu, a také jedno z největších božstev
Ganéše, Šivova syna.
|
|
Najdeme zde také sochy dvou
oddaných Natarádže - světce Patandžaliho v hadím těle a Vjaghrapády
v těle lidském s tygříma nohama a také svajambhú-lingu, kterou
uctívali (Mulasthana). Na jejich žádost Šiva svolil a přijal
uctívání v této podobě pro blaho světa a svých oddaných. |
|
Čidambaram je místo, kde můžeme prakticky vidět, jak zdejší lidé
žijí v klidu a harmonii v dnešním světě plném změn. V chrámu je
zaměstnáno asi 300 rodin, které se starají o jeho chod. Půdža
(uctívání) se striktně drží védských pravidel a bráhmani (kněží)
za svoji službu nedostávají žádný plat. Chrám také pořádá několik
festivalů ročně, z nichž největší je Šiva-ratri, který trvá
celých 10 dní.
|
|
Západní turisté se mohou účastnit obřadů a fotit kromě Božstev
téměř vše, ale do vnitřní svatyně je vstup povolen pouze rodilým
hinduistům. Někteří oddaní ze západu se však při své návštěvě
natolik spřátelili se zdejšími kněžími, že se podívali i dovnitř.
Kněží totiž také dělají průvodce hostům a pokud si některého
najmete, může se to podařit i vám.
|
|
Každý pátek se Natarádž
nese v procesí na palankýnu kolem chrámu. Trojzubce a pochodně
majestátně zdobí jeho průvod, který se koná těsně před tím, než
se chrám večer zavře. |
|
Čidambaram se nachází asi
68 km od. |
|
české texty, výběr a úprava obrázků:
Tattva-darší dás
Většina textů je založena na knize Džady Bharaty „Holy
Places of India”,
kde je také možné najít mnoho dodatečných informací pro cestovatele.
Anglickou verzi najdeta na adrese:
www.spiritualguides.net
Fotografie z cest:
Radha-raman dás a Pavan-súta dás
|
|