|
Varanasí jej jedno z nejstarších měst na světě. Leží 125 km od
Prajágu na levém břehu Gangy a bývalo zde na 2000 různých
chrámů.
|
|
Do Varanasí přijíždí mnoho straších lidí umřít. Chtějí být
spáleni na zdejších ghátech a pak pochováni do Gangy. Říká
se, že každý, kdo zemře ve Varanasí dosáhne osvobození
(mókši). Navíc spálení na ghátech podél řeky přináší další
zbožný kredit a proto sem lidé vozí i mrtvá těla svých
příbuzných ke kremaci. Také vdovy sem chodí zemřít.
|
|
Varanasí dostalo své jméno pravděpodobně kvůli tomu, že na
začátku města ústí říčka Asi a na jejím konci větší řeka
Varana.
|
|
Říká se, že první Šiva Džjótirlinga, ohnivý světelný sloup
prošel zemí právě zde a rozzářil se po obloze. Varanasí se
proto také říká „Káší”, „město světla”. O Káší najdeme
zmínky v Mahábháratě, Rámájáně, Šrímad-Bhágavatamu a
Puránách, jako o nejdůležitějším městě Šrí Šivy. Muslimové
mnohokrát napadli Varanasí a dali mu jméno Benares. Po znovunabytí
nezávislosti se Indové vrátili k původnímu jménu města - Varanasí.
|
|
Ganga, která teče jihovýchodním směrem, se zde opět stáčí k
severu, což je považováno za velmi příznivé. Kolem
Varanasi vede několikakilometrová parikrama cesta a podél
řeky najdeme 81 ghátů a posvátných jezírek.
|
|
Do Varanasí zavítalo mnoho světců včetně Šrí Čaitanji
Maháprabhua, Šrí Rámánudži, Buddhy a Šankaráčárji.
|
|
Pro většinu návštěvníků
je největším zážitkem z celého Varanasí ranní projížďka po
řece podél města a pozorování ghátu za rozbřesku. |
|
Kolem šesté hodiny ráno svítá a celé město je nádherně ozářeno
ranním sluncem.
|
|
Na začátku města je bývalé sídlo krále Varanasí...
|
|
...ale později si postavil svoji rezidenci na druhém břehu
Gangy. Jmenuje se Ramnagar.
|
|
Harisčandra-ghát
je po Manikarnika-ghátu druhým nejznámějším pohřebním ghátem. Dostal
jméno po králi Harisčandrovi, který zde pracoval jako dóm (dělník
na krematoriu) aby dostál svému slovu. Král Harisčandra se proslavil
tím, že nikdy neodmítl hosta a nikdy neřekl lež...
|
|
...Harisčandra uctíval stvořitele Brahmu. Král nebes Indra
jednou řekl Brahmovi, že se mu zdá, že Harisčandrova
oddanost není taková, jak se říká, a Brahma, aby mu to
dokázal, převlékl se za bráhmanského kněze a požádal
Harisčandru, aby mu dal celé své království jako milodar.
Harisčandra mu ho dal. Aby mohl knězi zaplatit dakšin jeho služby,
nechal se najmout jako nádeník na krematoriu na tomto ghátu...
|
|
...Jeho manželka byla prodána obchodníkovi s květinami a když
umřel jejich syn, žena ho přivedla na ghát, kde pracoval.
Jelikož neměla čím zaplatit kremaci, roztrhla si sárí na
dvě poloviny a jednou polovinou pohřeb zaplatila...
|
|
...Brahma potom přivedl
jejich syna zpět k životu a vrátil Harisčandrovi jeho
království. Řekl mu také, že tento ghát bude obzvláště
posvátný a bude se jmenovat po něm Harisčandra-ghát, se také
jmenuje Smašan-ghát nebo Mašan-ghát a je to největší pohřební
ghát, kde se používá elektrická pec. |
|
Dašašvamédha-ghát
je hlavním ghátem ve městě, kde se lidé koupají a čas od času bývá
přeplněný lidmi.
|
|
Oblast kolem Dašašvamédha-ghátu je středem většinu poutníků i
turistů. Večer krátce po setmění se zde koná grandiózní
Ganga-púdža.
|
|
Brahma zde vykonal deset obětí koně pro krále Divodáse. „Daš”
znamená „deset”, „ašva” je „kůň” a „médha” znamená „oběť”.
Říká se, že ten, kdo se zde vykoupe, získá stejný
prospěch, jakoby tu vykonal deset obětí koně. Při
obzvláště příznivých příležitostech se zde koupe i 30 000
poutníků.
|
|
Manikarnika-ghát
Mani-karnika znamená „náušnice s drahokamy”. Ghát dostal toto jméno,
protože Šivovy sem spadly náušnice do jezírka, které je hned vedle
ghátu.
|
|
Manikarnika-ghát je považován za nejposvátnější ze všech ghátů
a společně se sousedícím Džalasajin-ghátem tvoří největší
kremační ghát ve městě. Místa, kde se spalují mrtví bývají
obvykle za městem, protože jsou považována za nečistá, ale
tento ghát je v samém středu města, protože umřít ve
Varanasí je považováno za velké štěstí. Naříkat nad zde
pochovávanými mrtvými se proto považuje za nevhodné.
|
|
Ačkoliv zde člověk několikrát denně uvidí procesí s mrtvými
těly na nosítkách volající „Rám-nám satja-hé” „jméno Rámy
je pravda”, je zajímavé, že celé místo nepůsobí nijak
depresívně. Spíše naopak - tajemně a očistně. Ghát mají ve
své správě podle tradice dómové - nedotknutelní. Prodávají
dřevo, starají se o ohniště, zařizují obřady. Každé tělo
nejprve ponoří do Gangy, pak ho položí na hranici a pár
hodin dohlížejí na to aby se spálilo. Nakonec je popel obřadně hozen
do Gangy a všichni pozůstalí v čele s nejstarším synem, který
obřad obvykle provádí, popřejí zesnulému šťastnou cestu v jeho další
existenci.
|
|
Manikarnika-kund, jezírko vedle ghátu, zde byl ještě
před tím, než král Bhagirath přivedl Gangu do Varanasí.
Říká se mu také Čakra-puškariní-kund. Říká se, že jeho
voda pochází z jiného zdroje než z Gangy - podzemní řeky,
která vede až z Gómukhu, pramenu Gangy. Jezírko vytvořil
Samotný Višnu Svým diskem, Čakrou a naplněna vodou na
samém počátku stvoření. V dávných dobách byl Manikarnika-kund velkým
jezerem.
|
|
Během října a listopadu
bývá jezírko obvykle zanesené bahnem, které sem nanesla
Ganga během období dešťů. Čistí se každým rokem většinou až
na konci listopadu. |
|
I když je jezírko ještě zanešené, uctívání Višnua a Lakšmí
přesto pokračuje.
|
|
Říká se, že lotosové nohy Višnua - Čakra-puškariní...
|
|
...jsou nejposvátnějším místem v celém Varanasí. Najdeme je
mezi Manikarnika-kundem a Gangou.
|
|
U velkého Scindia-ghátu...
|
|
...je napůl ponořený Šivův chrám. Říká se, že bůh ohně Agni se
narodil právě zde.
|
|
Paňča-ganga-ghát
Pod tímto ghátem je soutok Gangy Jamuny, Sarasvatí, Kirany a Dhutapapy.
Je to jeden z pěti hlavních ghátů ve Varanasí. Během Kárttiku a
obzvláště za úplňku je nejpříznivější doba pro očistnou
koupel na tomto místě.
|
|
Nad Paňča-ganga ghátem stával velký chrám Bindu-Mádhavy, ale v
17. století ho nechal Aurangzeb zničit a postavil tam
mešitu Alamgir.
|
|
Božstvo Bindu-Mádhavy je dnes v malém chrámu...
|
|
...v domě hned vedle mešity.
|
|
Šrí Čaitanja Maháprabhu se koupal na Paňča-ganga-ghátu,
navštívil původní chrám Bindu Mádhavy a přijal prasádam
pod kadambovým stromem. Šrí Čaitanja se zdržel ve Varanasí
na své cestě zpátky z Vrindávanu a bydlel v domě Tapana
Mišry a Čandrašékhary. A právě zde se setkal se Šrílou
Sanátanou Gósvámím...
Během Svého pobytu ve Varanasí Šrí Čaitanja přivedl na cestu oddanosti
Prakášanandu Sarasvatího a jeho následovníky.
|
|
Na konci města po proudu řeky, tam kde se do Gangy vlévá řeka
Varana, stojí starý chrám Ádi Kéšavy Višnua.
|
|
Říká se, že Višnuova noha spočinula nejprve právě na tomto
místě, když přišel do Varanasí.
|
|
Tulasí dás ve Varanasí přeložil Rámájanu ze sanskritu do
hindštiny a je tu také chrám na jeho počest.
|
|
Miliony poutníků každým rokem navštíví Varanasí. Manikarnika,
Dašašvamédha a Paňča-ganga jsou nejznámější a
nejnavštěvovanější gháty.
|
|
Když s člověk vykoupe na všech třech, říká se tomu
Tri-tírtha-jatra. Dalšími důležitými místy jsou soutoky
obou říček Asi-sangam a Varuna-sangam a když se někdo
vykoupe na všech pěti, říká se tomu Paňča-tírtha-jatra.
Důležité je i pořadí - nejprve na Asi-ghátu, pak Dašašvamédha-ghátu,
pak na ghátu u chrámu Ádi Kéšavy poblíž ústí Varuny, pak na
Paňča-ganga-ghátu a nakonec na Manikarnika-ghátu.
|
|
Říká se, že když to člověk udělá během jediného dne v tomto
pořadí, nenarodí se znovu v hmotném světě.
Paňča-tírtha-jatru je možné udělat tak, že se člověk nechá
vozit lodí, ale nejlepší je jít po svých pěšky.
|
|
Po očistné koupeli na těchto pěti místech jde většina poutníků
na daršan Višvanátha, Annapúrně a Sakšíi Vinajaky
(Ganéš-svědek).
|
|
V říjnu jsou gháty tak zanešené hlínou, kterou sem naplavila
Ganga...
|
|
...že se musí každým rokem pomocí vodních čerpadel znovu
vykopat.
|
|
Staré město se svými úzkými uličkami, kde neprojede ani rikša
má tajuplnou atmosféru.
|
|
Uličky jsou tak úzké a město tak rozsáhlé, že se tam člověk
snadno ztratí...
|
|
...a musí vyjít až k řece na gháty, aby se podíval, kde
vlastně je.
|
|
Varanasí bylo mnohokrát dobyto muslimskými nájezdníky a v 17.
století nechal Aurangzeb většinu starých hinduistických
chrámů zbořit...
|
|
...Proto zde většina chrámů a svatyň není starší než 300 let.
V roce 1669 Aurangzeb zdemoloval chrám Bindu-Mádhavy a
Višvanátha Šivy a místo nich nechal postavit mešity.
|
|
Kolem města vede Paňča-króší parikramová cesta která měří
58km. Začíná se na Manikarnika-ghátu, pak se jde na
Asi-ghát a pak kolem celého města...
|
|
...po cestě poutníci zastavují u 108 různých svatyní. Obejít
takto Varanasí je stejně dobré jako obejít celý svět.
|
|
Každý večer se na dašašvamédha-ghátu koná po západu slunce Ganga-púdža.
|
|
Ohromné kruhové ghílampy...
|
|
...a gílampy s hadími kápěmi...
|
|
...jsou obětovány nejprve řece Ganze...
|
|
...a pak do všech směrů...
|
|
...a když púdža pomalu spěje ke svému konci...
|
|
...lidé s oddaností uctívají svatou matku Gangu...
|
|
...která tak noblesně teče...
|
|
...podél posvátného města Varanasí.
|