|
Najdeme ho asi
100 km jižně od hlavního města Dillí. Je srdcem
rozsáhlejší oblasti nazývané Vradža-bhúmí
(Vradža-mandala), kde Krišna před 5000 lety prováděl Své
zábavy. Narodil se v nedaleké Mathuře a pak byl přenesen na
druhý břeh řeky Jamuny do Gókuly. |
|
Samotné město Vrindávan je místem, kde konala rása-líla.
Kolem vede parikrama-cesta, po které chodí někteří
oddaní každý den a s úctou Vrindávan obcházejí.
|
|
Chrámy, svatyně, tržiště, oprýskané zdi, ášramy a
ubytovny - tak vypadá starobylé město dnes.
|
|
Při vjezdu do
Vrindávanu vás uvítá Bhaktivedanta Swami Gate -
brána Bhaktivédanty Swamiho |
|
První chrám v
oblasti Ramana-reti je Krišna-Balarám Mandir, který
založil Šríla Prabhupáda.
Samostatný článek o Krišna-Balarám Mandiru najdete
zde |
|
Ve Vrindávanu je údajně kolem 5000 chrámů a svatyní
různé velikosti. I když se kolem dokola dá obejít asi
za dvě hodiny, projít všechny uličky a shlédnout
všechny oltáře může trvat snad i roky. Těch hlavních
chrámů je však sedm.
|
|
Madan-móhanův
chrám
Původní Božstvo Madan-móhana našel Advaita-áčárja při Své návštěvě
Vrindávanu u kořene starého stromu „vat” a dal ho Purušóttamovi
Čaubovi, který byl jeho žákem. Několik let poté Sanátan Gósvámí
na přání Šrí Čaitanji odešel do Vradži a žil jako madhu-kárí (žebral
od dveří ke dveřím). V Mathuře dostal od Purušóttamy Čauby Božstvo
Madan-móhana a odnesl Ho zpátky do Vrindávanu... |
|
...Obětoval Mu jen suché čapáty a Madan-móhan ho
požádal, jestli by k tomu nepřidal alespoň trochu
soli. Sanátan odpověděl, že by rád, ale že se věnuje
bhadžanu a nemůže si dovolit takový „přepych”...
|
|
...Krátce na to dole pod kopcem Dvadašáditja uvízla na
mělčině loď. Plavil se na ní kupec Krišnadás Kapur a
vezl náklad soli. Loď se pořád nemohla dostat z
mělčiny a kupec měl velkou starost. Madan-móhan na
Sebe vzal podobu malého chlapce a dovedl ho nahoru k
Sanátanovi...
|
|
...Kupec mu vysvětlil, co se stalo a Sanátan mu
odpověděl, že neví, co by pro něj mohl udělat, že je
jen sannjásí, ale ať se zkusí pomodlit k
Madan-móhanovi. Kupec to udělal a jeho loď se zakrátko
dostala z mělčiny zpátky na vodu...
|
|
...Plul dále do Agry a ze zisku své obchodní cesty potom
započal stavbu Madan-móhanova chrámu, který se stal
jedním ze symbolů a dominant Vrindávanu.
|
|
Madan-móhan je uctíván společně s Rádhárání a Lalitou,
které poslal do Vrindávanu Purušóttama Džén, žák
Mahárádže Prapátarudry.
Původní Božstvo Madan-móhana je dnes uctíváno v Karoli
jižně od Džaipuru v Radžasthánu, kam bylo přeneseno
před nájezdy moghulského krále Aurangzeba v roce 1670.
|
|
Chrám je v současné době majetkem státu a není příliš
udržovaný, i když je prohlášen za historicky chráněnou
památku.
Jelikož byl chrám nájezdy muslimů znesvěcen, je nynější Božstvo
Madan-móhana uctíváno menším chrámu, stojícím nedaleko.
|
|
Púdžárímu je již přes sto roků.
|
|
Bhadžan kutir Šríly Sanátany Gósvámího
Sanátan Gósvámí se narodil v Bengálsku v sárasvata-bráhmanské
rodině, ale jelikož byl nucen přijmout službu u muslimského vládce,
bráhmanská komunita ho exkomunikovala. Když se konečně setkal
se Šrí Čaitanjou, rozhodl se, že vládní službu u Nawaba Husaina
Šáha opustí a půjde za Šrí Čaitanjou. Nawab ho nechal uvěznit,
ale Sanátanovi se pomocí úplatku podařilo uprchnout. Se Šrí Čaitanjou
se konečně setkal v Bénáresu, kde ho Šrí Čaitanja učil po mnoho
dní nauku oddané služby...
|
|
...Nakázal mu, aby psal knihy o službě Krišnovi a
společně s ostatními Gósvámími znovu obnovili posvátná
místa v okolí Vrindávanu. Když sem před 500 lety
přišli, Vrindávan byl jen opuštěný les. Jeho sláva
byla obnovena především díky úsilí velkých oddaných
Šrí Čaitanji Maháprabhua, kterým se začalo říkat „šest Gósvámích
z Vrindávanu.”
|
|
V knize zvané Gaura-gandódéša-dípika (181) stojí psáno,
že Sanátan Gósvámí je vlastně Rati-maňdžarí nebo někdy
také Lavanga-maňdžarí. Mandžarí jsou mladé dívky,
společnice Šrímatí Rádhárání, které Jí prokazují ty
nejdůvěrnější služby.
|
|
Samádhi Sanátany Gósvámíno
Šríla Sanátana Gósvámí žil na různých místech v celé Vradža-bhúmí
(Vradži projevené na této planetě Zemi), ale své poslední dny
strávil v okolí Góvardhanu, kde odešel z tohoto světa na
„Guru-púrnimu”. Jeho tělo bylo poté přeneseno do
Vrindávanu a uloženo do samádhi vedle Madan-móhanova
chrámu.
Poblíž najdeme i studnu se sladkou vodou, kterou
používal Sanátan Gósvámí. Sladká voda je ve Vrindávanu
vzácná, protože z většiny studní je možné získat jen
vodu silně mineralizovanou a mírně slanou.
|
|
Hned vedle jeho samádhi je grantha-samádhi, kde
jsou uloženy původní rukopisy některých knih
Gósvámích. Nejznámějšími díly Sanátany Gósvámího jsou
Hari-bhakti-vilás, Brihad-bhagavatámrita,
Dašama-tipaní a Dašama-čarita.
|
|
Šrí Šrí Rádhá Góvindadží
Božstvo Šrí Góvindadžího původně instaloval před 5000
lety ve Vrindávanu Vadžranábha, Krišnův vnuk, a je
jedním z hlavních Božstev Vradža-mandaly. Ostatní jsou
Kéšavadéva (na Džanmásthaně), Haridéva (na Góvardhanu)
a Daudží (Božstvo Balaráma).
Na dlouhou dobu však bylo ztraceno...
|
|
...Rúpa Gósvámí
cítil odloučení, protože dlouho nemohl najít Božstvo
Góvindy a posadil se pod stromem na břehu Jamuny... |
|
...Najednou k němu přišel krásný chlapec a řekl mu, že
nahoru na kopec každý den přichází kráva a nechává
proudit své mléko z vemene do díry v zemi. Chlapec
krátce nato zmizel a Rúpa Gósvámí se vydal nahoru...
|
|
...Začal kopat na místě, kam denně kráva přicházela, a
objevil Božstvo Šrí Góvindadžího. Rádhárání, která je
spolu s Ním dnes uctívána, byla původně v Džagannáth
Purí. Purušóttama, syn Mahárádže Prapátarudry, ji
přenesl do Vrindávanu a nechal ji uctívat po boku
Góvindadžího. Byla to první Rádhárání, která byla ve Vrindávanu
v té době uctívána.
|
|
Impozantní chrám postavil pro Góvindadžího v roce
1590 Rádža Man Singh z Džaipuru, generál Akbarova
dvora a žák Raghunátha Bhatty Gósvámího. Postavil ho
po setkání s Rúpou Gósvámím a oltář nechal udělat z
mramoru, stříbra a zlata. Uprostřed hlavní síně byl z
kamene vytesaný lotosový květ, který vážil několik tun.
Chrám budovalo několik tisíc mužů po dobu 5 let. Původně měl sedm
podlaží a na vrcholku zářila mohutná ghílampa. Muslimský vladař
Aurangzeb ji viděl zářit až z Agry a rozzuřen majestátností tohoto
hinduistického chrámu poslal své vojáky, aby ho zničili...
|
|
...Podařilo se jim zdemolovat čtyři patra, když tu se
najednou začala otřásat zem. Aurangzebovi muži dostali
ze zemětřesení takový strach, že utekli a už se
neukázali. Zbytky zničených pater jsou dodnes vidět
kolem. Původní Božstva Rádhy a Góvindadžího kněží
během útoku ukryli a přenesli do Džaipuru. Góvindadží je nyní
uctíván v chrámu hned vedle králova paláce v Džaipuru.
|
|
Po obou stranách hlavní síně (Džagmóhanu) jsou 2 menší
chrámy. Uvnitř toho na jižní straně vede 12 schodů k
jeskyni, kde Rúpa Gósvámí našel Góvindadžího a kam
chodil meditovat. Pokud požádáme púdžárího, najdeme
tam také múrti osmiruké Jógamáji sedící na lvu a kámen
s otisky Krišnových lotosových nohou. Vrindadéví,
která je dnes uctívaná v Kámavanu, bývala v menším chrámu na severní
straně.
|
|
Jelikož byl chrám poničen muslimy, byl považován za
znesvěcený a v uctívání nových Božstev se pokračovalo
v menším chrámu, který byl postaven vedle.
|
|
Na oltáři nového chrámu je dnes Góvindadží uprostřed, po
Jeho levici je Šrí Čaitanja, a po pravici Šrí
Nitjánanda. Pod nimi je menší Božstvo Rádhy a Krišny a
ještě níže Džagannáth a Góvardhana-šila.
|
|
Mahárádža Džai
Singh II. Góvindadžího nejprve odvezl z Vrindávanu do
Ambry nedaleko Džaipuru a do Džaipuru bylo Božstvo
přemístěno v roce 1728 (podle jiných zdrojů v roce
1735). |
|
Džaipur neboli
„město vítězství” Mahárádža věnoval na počest
Góvindadžímu. Džaipurský chrám se nachází uprostřed
palácového komplexu a když byl oltář otevřený, mohl Mahárádž
své milované Božstvo vidět přímo ze své rezidence.
|
|
Rádhá-ramanův chrám
Když Šrí Čaitanja cestoval po Jižní Indii, nařídil
mladému Gópálovi, synovi Vénkaty Bhatty, aby zůstal
doma až do smrti svých rodičů. Gópál se potom vydal do
Vrindávanu a stal se jedním z potulných mnichů,
podobně jako Rúpa a Sanátan Gósvámí. Uctíval 12 šalagrama-šil.
Během púrnimy roku 1542 se z jedné z jeho šalagram-šil projevilo
Božstvo Krišny s flétnou v ruce, dnes známé jako Rádhá-raman.
|
|
Kněží si tuto událost každoročně připomínají a koupají
Božstvo 100 litry mléka. Božstvo Rádhá-ramana je jedno
z mála původních Božstev, které během muslimských
nájezdů nebylo přeneseno jinam. Standard uctívání je
zde opravdu příkladný. Ohně ve zdejší kuchyni hoří
nepřetržitě již více než 440 let od doby, kdy bylo započato
uctívání Božstev a k rozdělání ohně se tak nemusí používat žádné
cizorodé látky (zápalky).
|
|
Samádhi Gópál Bhatty Gósvámího.
Správci Rádhá-ramanova chrámu udržují vysoký standard uctívání
také u samádhi Gópál Bhatty Gósvámího. Padmanábha Gósvámí, púdžárí
v Rádhá-ramanově chrámu říká, že silně cítí přítomnost Gópála
Bhatty Gósvámího díky dřevěné sedačce, kterou nechal poslat pro
Gópála Bhattu Gósvámího Šrí Čaitanja Maháprabhu jako dárek z Džagannáth
Purí.
|
|
Před samádhi
oddaní zpívají bhadžany, recitují Šrímad-Bhágavatam,
dvakrát denně mu obětují mahá-prasádam od Rádhá-ramana,
dávají mu čistou vodu a pět zvláštních jídel denně
připravených speciálně pro Gópál Bhattu v oddělené kuchyňce.
Po večerním árati dostane púdžárí pro Gópál Bhattu mahá-girlandu
od Božstev. |
|
Šríla Prabhupáda si přál, abychom se naučili uctívání
Božstev od púdžárích z Rádhá-ramanova chrámu. Také
proto se púdža v jeho samádhi vedle Krišna-Balarám
mandiru velice podobá uctívání v samádhi Gópály Bhatty
Gósvámího.
Góvardhana-šila Šrí Čaitanji Maháprabhua.
(Góvardhana-šila je kámen z kopce Góvardhanu, který se
na oltáři uctívá jako Božstvo.)
|
|
Bhadžan-kutir Gópál Bhatty Gósvámího
Kromě každodenních obřadů a zvláštních festivalů je
možné také uspořádat speciální oslavu u příležitosti
zasvěcení do gaudíja-vaišnavské sampradáji. Nově
zasvěcený oddaný tak sponzoruje festival i hostinu,
kterou potom rozdá vaišnavům i Brdžbásím (místním obyvatelům Vradži).
|
|
Rádhá Šjámasundar jsou Božstva, která uctíval
Šjámananda Prabhu. Patří k sedmi hlavním Božstvům z
Vrindávanu. Chrám je otevřený od 8.30 do 12 a od 17 do
20 hodin. Šjámananda jednou našel při uklízení
nákotníček a jedna dívka ho po něm chtěla zpět.
Šjámananda jí ho však odmítl dát s tím, že ho předá pouze majitelce
osobně. Krátce poté se mu zjevila Rádhárání, požádala o svůj
nákotníček...
|
|
...Vzala ho a udělala mu s ním trvalé znamení na čele.
Oddaní Šjámanandu za tento neobvyklý tilak
kritizovali, ale jen do doby, kdy se Rádhárání zjevila
Džívovi Gósvámímu a všechno mu vysvětlila. Džíva pak
chválil Dukhího Krišnadásu (doslova „nešťastného Krišna
dásu”) a přejmenoval ho na Šjámanandu.
|
|
Chrám
Rádhy a Dámódary
založil Šríla Džíva Gósvámí, synovec Rúpy a Sanátany Gósvámího.
Byl synem jejich bratra Anupama. Šríla Rúpa Gósvámí započal uctívání
Božstev Rádhá-Dámódary v roce 1542 a požádal Džívu, aby se staral
o jejich púdžu. „Dáma” znamená „provaz” a „udara” je „břicho”
a je to podoba Krišny jako malého chlapce, kterého se snaží svázat
matka Jašóda, protože jí jako nezbedný syn rozbil nádoby s mlékem.
Na obrázku jsou viděl dveře oltáře. |
|
Tento chrám postavil pro Džívu Gósvámího Mahárádža Man
Singh z Džaipuru (Ambru). Nyní se díváme na otevřený
oltář. Chrámová místnost je vlastně otevřený dvorek
bez střechy. Na oltáři jsou ještě další Božstva:
Rádhá-Vrindávan-čandra (Krišnadáse Kavirádže
Gósvámího), Rádhá-Mádhava (Džajadévy Gósvámího) a Rádhá-Čalačikana
(Bhugarbhy Gósvámího).
|
|
Původní Božstva Rádhy a Damódary jsou nyní
uctívána v Džaipuru, kam byla přenesena během
muslimských nájezdů. Menší Božstva na oltáři jsou
původními Božstvy Džívy Gósvámího z Vrindávanu.
V chrámu Rádha-Dámódara najdeme také šalagram-šilu,
kterou uctíval Sanátan Gósvámí a osobně ji dostal od
Samotného Šrí Krišny. Když Sanátan stárl, bylo pro něj
těžké obcházet celý Góvardhan (21 km). Krišna mu proto
daroval tuto šilu a řekl mu, že když ji obejde, bude
to stejně dobré, jako kdyby obešel celý kopec Góvardhan...
|
|
...Za pár rupií vám zdejší púdžárí umožní zvláčtní
daršan a vy si budete moci prohlédnout znamení
Krišnových lotosových nohou, hole, flétny a otisku
telecího kopýtka na této šile.
|
|
Samádhi Džívy Gósvámího
Když projdeme dveřmi vlevo, přijdeme na dvorek, kde najdeme samádhi
Džívy Gósvámího. Z Gaura-gandódéša-dípiky se dozvíme, že Džíva
Gósvámí je Vilása Maňdžarí. Již od dětství měl ve velké oblibě
Šrímad-Bhágavatam a odešel do Navadvípu studovat sanskrit. Nitjánanda
Prabhu mu dělal průvodce při Navadvípa-parikramě. Po dalších studiích
v Bénáresu odešel do Vrindávanu, kde pomáhal Rúpovi a Sanátanovi...
|
|
...Po jejich odchodu se stal áčárjou a rádcem všech oddaných.
Později poslal další generaci vaišnavů Šriniváse, Naróttamu a
Šjámanadu s vozem plných knih kázat do Bengálska. Celý příběh
najdete v již uveřejněném článku o Šrinivásovi.
|
|
Samádhi Džívy Gósvámího však není jediné, které poblíž
najdeme. Jsou zde celé „ulice” různých samádhi a
malých svatyní.
|
|
Mezi nimi nesmíme
zapomenout na samádhi Krišnadáse Kavirádže Gósvámího a
pušpa-samádhi Bhaktisiddhánty Sarasvatího. |
|
Samádhi Šríly Rúpy Gósvámího
Na dvorku vpravo od chrámové místnosti najdeme Samádhi Šríly Rúpy
Gósvámího.
|
|
V Gaura-gandódéša-dípice je Rúpa Gósvámí označován za
Rúpu-maňdžarí - mladou osobní služebnici Šrímatí
Rádhárání. Na příkaz Šrí Čaitanji Maháprabhua napsal
mnoho knih o oddané službě Krišnovi, z nichž asi
nejslavnější je Bhakti-rasámrita-sindhu, která byla do
češtiny přeložená jako „Nektar oddanosti”. Je velkým patronem
všech oddaných a jeho následovníci si říkají rúpánugové. Hlavně
díky jemu a ostatním Gósvámím z Vrindávanu je nyní Vrindávan
tím, čím je. Před jejich příchodem zde byl jen les a všechna místa
byla ztracena...
|
|
...Můžeme se modlit u jeho samádhi, ať je nám díky jeho
milosti zjeven alespoň kousek krásy transcendentální země Vrindávanu.
Takto vypadalo v 90. letech (dlažba kolem ještě nebyla
mramorová).
|
|
Uvnitř samádhi.
|
|
Bhadžan-kutir Šríly Rúpy Gósvámího
Hned naproti je bhadžan-kutir Šríly Rúpy Gósvámího.
|
|
Mezi nimi roste
posvátný tamálový strom. Tamálové stromy jsou velice
vzácné a kromě Vrindávanu je najdeme jen stěží. Jeich
tmavá kůra gópím připomínala Krišnovu pleť a když se
cítily ohrožené, začaly objímat tamálové stromy, aby je
Krišna ochránil. |
|
Uvnitř bhadžan-kutiru je k vidění strohý oltářík.
|
|
Prabhupádovy pokoje
Po pravé straně dvorku v chrámu Rádhá Dámódary jsou pokoj a kuchyňka,
kde žil A.Č. Bhaktivédanta Swami Prabhupáda před tím, než odjel
do Ameriky.
|
|
Oknem v kuchyni
(vzadu na bílé stěně) se mohl dívat na samádhi a bhadžan
kutir Šríly Rúpy Gósvámího. |
|
Podle jeho vlastních slov mu Rúpa Gósvámí dával hodně
inspirace.
|
|
Jednoduché prostředí, kde žil „Swami, který stále píše”,
jak mu začali říkat místní lidé.
|
|
O uctívání v jeho pokojích se nyní starají jeho žáci.
Nám zde Smita-Krišna Mahárádž nabídl vynikající
prasádam připravené pro Prabhupádu a všechno po nás
ještě uklidil s tím, že dnes jsme Prabhupádovi hosti a
on je jeho služebník. Lepší přivítání do Vrindávanu
jsme si ani nemohli přát.
|
|
Šríla Prabhupáda zde žil šest let. Psal a jezdil do Dilí
za vydavatelem.
|
|
Psal zde totiž komentáře k prvnímu dílu
Šrímad-Bhágavatam, který vydal ještě v Indii.
|
|
Postel...
|
|
...a skříň.
|
|
Chrám Rádhy a Gókulanandy
Chrám Rádhy a Gókulanandy nechal postavit Višvanáth
Čakravartí Thákur. I zde je na oltáři uctíváno více
Božstev. Menší Rádhá-Vinódy uctíval Lokanáth Gósvámí,
větší Vidžaja-Góvinda uctíval Baladév Vidjabhúšan,
malý Krišna v popředí je Gókulananda Višvanátha Čakravartího
a Božstvo Šrí Čaitanji Maháprabhua uctíval Naróttam dás Thákur.
|
|
Pokud věnujete chrámu menší příspěvek, púdžárí Vám ukáže
také góvardhana-šilu, kterou věnoval Šrí Čaitanja
Raghunáthovi dásovi Gósvámímu. Na šile je otisk prstu
Šrí Čaitanji, který pronášel svatá jména Krišny a přitom
ji měl přitisknutou na srdci nebo na oku... |
|
...Někdy si ji dával na hlavu a někdy k ní čichal.
Často byla celá mokrá od Jeho slz. Šrí Čaitanja říkal: „Tato šila
je tělo Šrí Krišny.” Šrí Čaitanja ji měl tři roky a pak ji daroval
Raghunáthovi dásovi Gósvámímu, jelikož Ho velmi potěšilo jeho
chování.
|
|
Samádhi Lokanátha Gósvámího
Na dvorku Gókulanadova chrámu je samádhi Lokanátha Gósvámího,
který byl Čaitanjovým současníkem. Když Šrí Čaitanja přijal
sannjásínský řád, Lokanáth odešel do Vrindávanu a
věnoval se svému bhadžanu. Byl velmi pokorný a jeho
odříkání bylo až extrémní. Když mladý Naróttam přišel
do Vrindávanu studovat pod vedením Gósvámích,
přitahovalo ho svaté chování Lokanátha Gósvámího a chtěl se stát
jeho žákem. Lokanáth však žáky odmítal a nechtěl o tom ani slyšet.
Naróttam pak vymýšlel různé způsoby, jak by mu mohl sloužit a
čím by ho potěšil. Nakonec se mu to podařilo a stal se jediným
Lokanáthovým žákem.
|
|
Samádhi Naróttama dáse Thákura a Višvanátha
Čakravartího
Naróttam dás Thákur kázal pod vedením Džívy Gósvámího
společně se Šjámanadou a Šrínivásem Áčárjou vaišnavské
učení v Bengálsku a o sto let později Višvanáth
Čakravartí Thákur dále rozvinul a vysvětlil
Čaitanjovou učení ve svých knihách. Višvanáth Čakravartí
byl velkým áčárjou a učitelem mádhurja-rasy.
|
|
Rádhá-Vinód (Vinódial)
Božstva Rádhy a Vinódy začal uctívat Lokanáth Gósvámí, který byl
prvním oddaným, kterého poslal Šrí Čaitanja Maháprabhu do Vradži.
Žil na místě známém jako Čatravan poblíž Kišórakundu. Ve vesnici
Umara dostal Božstva Rádhá-Vinódy a uctíval je tam. Na žádost Rúpy
Gósvámího je později přnesl do Vrindávanu a započal jejich uctívání
v chrámu Rádhá-Gókulanandy. Jako mnohá Božstva z Vradži bylo
i toto později přeneseno do Džaipuru, kde jej uctívají dodnes (vlevo). |
|
Snad nejnavštěvovanějším chrámem v celém Vrindávanu je
chrám Rádhá-Banki-bihárí. Založil ho Haridás
Swami, který byl současníkem šesti Gósvámích.
|
|
Závěs před Božstvy není celý den rozevřený jako je tomu
v jiných chrámech, ale zavírá se a otvírá mnohokrát
denně, často třeba během pár minut ho púdžárí otvírají
a zavírají. Božstva nevstávají do 9 hodin rána a
mangala-árati je pouze jednou za rok. Pouze jednou do
roka je také možné spatřit lotosové nohy Bankibihárího.
|
|
Šrí Šrí Rádhá-Gópínáth
Krišnův pravnuk Vadžranábha Šrí Krišnu nikdy za svého života neviděl
a tak si nechal vytesat několik Božstev Krišny. Tři Božstva však
byla zhotovena jako první podle popisů Uttary, matky Mahárádže
Paríkšita. Žádné ze tří však nebylo dokonalé. Góvindadží připomínal
Krišnův lotosový obličej (Mukhara-vinda). Madan-móhan připomínal
Krišnu od pasu dolů a Gópínáth Mu byl podobný od krku do pasu.
|
|
V jedné knize o Vrindávanu se uvádí citát z
Padma-purány, že pokud chce člověk mít plnou vizi
Krišny, musí se poklonit všem třem Božstvům během
jednoho dne do západu slunce. Šrí Góvinda a Šrí
Gópínáth jsou nyní v Džaipuru a Madanmóhan v Karoli
182 km jižně od Džaipuru. Při troše štěstí by se takový daršan
dal zvládnout i dnes.
|
|
Božstva Gópínátha byla objevena ve Vrindávanu u
Vamšívatu. Uctíval je Madhu Pandit Gósvámí a
instaloval je Krišnův pravnuk Vadžranábha.
Božstvo Madana-móhana určuje, že člověk je věčným
služebníkem Krišny. Góvindadží již skutečně přijímá
službu, a proto se Mu také někdy říká „funkční”
Božstvo. A Gópínáth je „Pánem gópí”, přitahuje je hrou
na flétnu a tančí s nimi. Je tedy Božstvem duchovních
zábav Krišny a jeho oddaných.
(Na obou obrázcích je jiný chrám).
|
|
Když započneme Vrindávan-parikramu (pěší cestu
kolem celého města, která je vyznačena čárkovaně na
mapě na konci článku) nedaleko Krišna-Balarám mandiru
v oblasti Ramana-réti, můžeme si prohlídnout i strom
Krišny a Balarámy. To Balarám, který má světlou
barvu pleti, sedí Krišnovi, který má tmavou barvu pleti, na zádech.
Světlý strom vyrůstá z toho tmavého.
|
|
Kus dál cesty směrem k Jamuně je pak Rádhá-Krišna
strom. Tmavý tamál-Krišna objímá světlou Rádhárání. Na tomto pozemku
se mělo v 90. letech stavět a strom měl být poražen, ale naštěstí
se našel vaišnava, který majiteli zaplatil, aby ho nechal stát.
|
|
Některé pozemky
jsou i takto udržované a připomínají pěkné parky, což je
v kraji chudém na vodu opravdu vzácností. Tento pozeme
je vcelku blízko řeky, ale ze studní dále od Jamuny by
nebylo dobré čerpat taková množství vody na zalévání.
Hladina spodní vody by totiž ještě více klesla a již tak ohrožené
stromy by mohly přijít o zdroj životadárné vody. Vrindávan leží
na okraji Rádžasthánské pouště, která se kvůli kácení stromů stále
rozšiřuje. |
|
Jamuna-ghát
Při cestě na Kéší-ghát procházíme místy, kde říve tekla Jamuny.
|
|
V jednom z
altánků je svatyně a malé Božstvo Jamuny-déví. |
|
Kousek dál již je řeka Jamuna nadohled a u jejího
bývalého koryta je místo zvané Kálija-hrada. V dobách
Krišnových zábav se v řece usídlil had Kálija a kvůli
jeho jedu vše živé v okolí řeky zemřelo. Uschla
i tráva na břehu, jen kadambový strom tam stále stál.
Krišna na něj vylezl, utáhl si opasek jako zápasník,
plácl si do dlaní a skočil do řeky za Kálijou...
|
|
...Tančil na jeho hadích hlavách a nakonec ho ušetřil
jen díky upřímným modlidbám Kálijových manželek.
O kadambovém stromu, který najdeme na Kálija-hradě, se
říká, že ho dlouho před Krišnovým příchodem pokropil
nektarem Garuda, neboť předpovídal, že ho v budoucnu
bude potřeba. Jiní komentátoři Krišnových zábav zase
říkají, že strom neuschl, protože se ho dotkla lotosová noha Krišny.
V každém případě tam stojí dodnes a v maličkém chrámu
poblíž najdeme toto krásné Božstvo.
|
|
V
roce 1511 Šrí Čaitanja Maháprabhu vyrazil z Purí na
cestu do Jižní Indie. Na šukla-ekádaší dorazil do
Ranga-kšétry, kde se rozhodl zůstat po celé deštivé
období a praktikovat odříkání. Bydlel v domě tří bratří:
Tirumaly, Vénkatty (jeho synem byl Gópál Bhatta Gósvámí)
a Gópál-gurua (Prabódhánandy Sarasvatího)... |
|
...Všichni
byli následovníci Šrí-sampradáji a uctívali Lakšmí-Nárájana
v Rámánudžáčárjově linii. Šrí Čaitanja Maháprabhu jim
vysvětloval vznešenost Krišna-líly a podle Čaitanja-čaritámrty (Madhja,
9) se díky tomu z Prabódhánandy stal velký oddaný Šrí Čaitanji... |
|
...Prabódhánanda
Sarasvatí v mládí učil Gópála Bhattu a stal se jedním
velkých áčárjů gaudíja-vaišnavské sampradáji. Ve
skutečnosti byl věčným společníkem Pána a v Krišnových
zábavách byl jednou z gópí jménem Tungavidjá déví. Po Čaitanjově
odchodu neustále meditoval o svém Pánu a nakonec odešel z Ranga-kšétry
a vydal se do Vrindávanu. Žil v Kámjavanském lese a brzy
se setkal se svým synovcem Gópálem Bhattou Gósvámím. Samádhi
Prabódhánandy Sarasvatího (vlevo) se nachází tam, kde býval
břeh Jamuny poblíž Kálija-ghátu. |
|
Imli-tala
„Imlí” znamená „tamarind” a starý strom zde stojí již
od dob Krišnových zábav. Krišna sem chodíval a na
březích řeky Jamuny prožíval extatické pocity odloučení
od Rádhárání. Jeho tmavá pleť se postupně měnila ve
zlatou...
|
|
...Také Gauránga - Šrí Čaitanja Maháprabhu sem chodíval
a jeho zlatá pleť se naopak díky intenzivním pocitům
odloučení měnila v tmavě modročernou...
Říká se, že větev starého stromu se někdo snažil
uříznout a místo mízy z něj tekla krev. Strom poté
uschl, ale z odnoří začal na stejném místě vyrůstat
strom nový, který je vidět na horním obrázku...
|
|
...Dnes tu najdeme chrám Gaudíja Math, který založil Bhaktisáranga
Mahárádž, žák Šríly Bhaktisiddhánty Sarasvatího Gósvámího. Jeho
samádhi je hned poblíž tamarindového stromu.
Šrí Šrí Gaura-Nitái.
|
|
Rádhá-Krišna a
vlevo Šrí Čaitanja. |
|
Čír-ghát
Cestou dál na břehu řeky Jamuny stojí prastarý kadambový strom
(Číra-kadamba), na který Krišna vylezl a uvázal na ně
šaty gópí. Púdžárí tak činí dodnes... |
|
Gópí se totiž koupaly úplně nahé, když skončily svou
Katjájání-vratu. Při tomto obřadném uctívání bohyně
Katjájání si dívka přeje dobrého manžela a všechny
gópí si přály za svého manžela Krišnu. Katjájíní jim
požehnala, že jejich touha bude brzy splněna...
|
|
...Nikdo kromě manžela totiž nesmí vidět ženu nahou.
Krišna jim sebral při koupání jejich šaty, uvázal je
na strom a tak je donutil, aby si jedna po druhé pro
své šaty přišla.
|
|
Jamuna je nejposvátnější ze všech indických řek
právě proto, že protéká Vrindávanem a Mathurou a je
tak důvěrně spojená s Jeho zábavami.
|
|
Řeka Jamuna, kopec Góvardhan a prach na vradžské zemi
jsou vlastně jediné tři věci, které se dochovaly z
Krišnova Vrindávanu v nezměněné podobě až do dnešních
dnů.
|
|
Lidé suší své šaty přímo na břehu řeky.
|
|
V horku přijde koupel v Jamuně opravdu vhod.
|
|
V těchto místech řeka není příliš hluboká. Je lepší se
vykoupat zde, protože...
|
|
...těsně nad Kéší-ghátem vytékají do Jamuny splašky z
celého města.
|
|
Na druhou stranu
řeky se ve Vrindávanu dostaneme jen lodí. Žádný most tu
poblíž není. |
|
Kéší-ghát
Krišna a pasáčci tu jednou pásli krávy, když za ním přišel Jeho
bráhmanský přítel Madhumangala a požádal Ho, aby mu dal svou flétnu,
paví pero a žluté šaty. „Když mi je dáš, všichni mě budou mít
rádi, budou za mnou chodit a dávat mi laddu, aniž bych si o ně
musel říkat.” Krišna se zasmál, osobně ho oblékl, dal mu flétnu,
paví pero do vlasů a svoji hůl...
|
|
...Kansa mezitím požádal mocného démona Kéšího, aby na
sebe vzal podobu ohromného koně, běžel do Vrindávanu a
zabil chlapce s flétnou a pavím perem ve vlasech,
protože to musí být Krišna. Kéší uviděl Madhumangalu v
Krišnavých šatech a hned na něj zaůtočil zadníma
nohama...
|
|
...Krišna rychle přiběhl na pomoc a Kéšího zabil. Kéšího
nohy se sice Madhumangaly ani nedotkly, ale on přesto ztratil
vědomí jen kvůli víru vzduchu, který zvířily jeho nohy. Když přišl
k vědomí, hrozně se styděl a říkal, že jeho život je mu imlejší
než hory laddu a vrátil Krišnovi Jeho šaty. Všichni pasáčci se
smáli.
|
|
Každý den za soumraku se zde koná árati a lidé se
koupají v posvátných vodách Jamuny.
Kdokoliv šel parikram kolem Vrindávanu, musel projít
úzkými cestičkami a schodišti na Kéší-ghátu. Je
opravdu zvláštní jít bosky po místech, kde kráčeli
takoví velikáni jako byl například Bhaktisiddhánta
Sarasvatí.
|
|
Koryto Jamuny je na podzim plné vody, ale v jiném období
může vypadat třeba i takhle.
|
|
Kéší-ghát z pohledu z druhé stany řeky.
|
|
Když se člověk vykoupe v Jamuně, může se očistit od
všech hříšných reakcí a získat čistou lásku k Bohu.
|
|
Sádhu po posvátné koupeli.
|
|
Vamšívat je místo, kde Krišna volal k Sobě gópí
hrou na svoji flétnu. Gópí všeho nechaly a spěchaly za
Krišnou. Byla noc, měsíc v úplňku a Krišna začal
přesvědčovat, aby se vrátily zpátky domů. Nakonec
rása-líla začala a gópí cítily neskutečné uspokojení a
snad i trochu pýchu, jakého štěstí se jim dostalo. V tom
okamžiku Krišna zmizel a jejich pýcha se přeměnila v transcendentální
odloučení, které hraničilo s šílenstvím...
|
|
...Tak pokračovaly duchovní zábavy Krišny a gópí na
Vamšívatě. Najdeme zde známý banyán. Poblíž Vamšívatu
je chrám Gópíšvara-Mahádévy. Uctívání šiva-lingy v tomto chrámu
započal Krišnův pravnuk Vadžranábha. Šiva jednou velmi
toužil spatřit Krišnovu rása-lílu, ale gópí ho u na
hranicích Vrindávanu zastavila s tím, že dál nesmí.
Šiva se ptal, co by měl dělat, aby mohl dál a gópí mu řekla, aby
uctíval Jógamáju...
|
|
...Šiva tak učinil a obdržel požehnání od Púrnimy
(Jógamáji), která ho ponořila do nedalekého
Brahma-kundu. Když ho vytáhla, měl podobu nádherné
gópí. Pak ho zavedla na místo rása-líly a řekla mu, že
odsud se může dívat na tanec Krišny a gópí.
Říká se, že pipalový strom poblíž chrámu Gópíšvary-Mahádévy je
kalpa-vrikša, strom, který plní všechna přání.
|
|
Tento oltář s Džagannáthem uprostřed patří jednomu
vaišnavovi, který nabízí prasádam každému, kdo projde
kolem při Vrindávan-parikramě. Opravdu každému! Na
oltáři má také Šrílu Prabhupádu.
|
|
Séva-kundž (Nikuňdžavan)
V zahradě jménem Séva-kundž probíhají každou noc zábavy Rádhy
a Krišny. Večer proto všichni musí pryč, na což dohlížejí i opice,
které se tu během dne hojně vyskytují. V noci ale všichni odejdou
aby nerušili Božské zábavy Rádhy a Krišny.
|
|
Krišna zde zdobí Šrímatí Rádhárání květy, masíruje Jí
nohy a poskytuje Jí další velice důvěrné služby. Není
tudíž divu, že je to místo nejvyšší posvátnosti.
|
|
Stromy nebo spíš keře, které zde rostou, prý nejsou
obyčejné stromy. Jsou to velcí světci, kteří se chtějí
dotknout lotosových nohou Rádhy a Krišny, a proto
jejich větve rostou okamžitě dolů k zemi.
|
|
Séva-kundž patří
k místům svázaným s nejintimnějšími zábavami Rádhy
a Krišny a celá zahrada je nabitá duchovní atmosférou. |
|
Jednou Lalita-sakhí dostala žízeň a Krišna během chvilky
Svou flétnou vyhloubil studnu, která uprostřed zahrady
stojí dodnes.
|
|
Nidhivan (Nidhuvan)
Uprostřed další zahrady je malý chrám, kde Šrímatí Rádhárání s
Krišnou odpočívají po tanci rása. „Nidhi” znamená „spánek” a „vana”
znamená „háj” nebo „les”. Podle jiného výkladu slovo „nidhu” znamená
„milostné zábavy” a celému háji se říká Nidhuvan.
|
|
Najdeme zde také
samádhi Haridáse Swamiho, který zde objevil Božstva
Banki-bihárího. |
|
Loi Bazar
je nejrušnější vrindávanské tržiště. Koupíte zde vše
potřebné od oblečení až po talíře na púdžu. |
|
Obchodníci u
stánků se sladkostmi celý den svařují mléko a vyrábějí z
něj polotovar, který se používá při přípravě sladkostí.
Například gulab-džamuny se smaží právě z tohoto
polotovaru namísto sušeného mléka, ze kterého se nejčastěji
dělají na západě. |
|
Opice
na střeše kouká, kde by se dal ukrást nějaký ten banán a
nebo něco třpytivého. Pak klidně skočí střemhlav dolů a
během mžiku je na protější střeše k velké legraci
místních obyvatel (kromě prodavačů ovoce). |
|
Typické zákoutí
vrindávanských uliček. Nejpoužívaněším dopravní
prostředkem návštěvníků na kratší vzdálenosti je
cyklo-rikša. |
|
Ve Vrindávanu se také koná Ratha-játra (festival vozů).
Zde je však na počest Šrí Ranganátha (Višnua).
Ranganáthův chrám je postaven v podobném stylu jako
Višnuův chrám ve Šrí Rangam v Tamil Nadu (dravidiánská
architektura). Je to největší chrám v celém
Vrindávanu, ale pokud nejste rodilý Hindu, tak se na
daršan nedostanete. Můžete si prohlédnout jen dvůr a chrám
zvenčí.
|
|
Vozy jsou sice menší než v Džagannáth Purí, ale pocity
oddaných mohou být podobné.
|
|
Stejně jako Ranganáthův, patří
Lao-babův chrám k novějším chrámům, které byly ve
Vrindávanu postaveny teprve nedávno.
|
|
Uvnitř najdeme zajímavá pohyblivá dioramata.
|
|
Kšíródakašájí Mahárádž - první Prabhupádův sannjásín.
|
|
Jeho oltář a Božstva v Rádha-Rásabihárí ášramu.
|
|
Šrí Vrindávan Dhám
1. Kálija-hrada, bhadžan-kutir
a samádhi Šríly Prabódhánandy Sarasvatího
2. Šrí Madan-móhan Mandir, Dvádašadíja Tilá, Praskandana-kšétra,
Samádhi Šríly Sanátany Gósvámího
3. Advaita-vata
4. Dána, Mána, Gumána a Kuňdža Galí
5. Šrí Rúpa Sanátana Gaudíja Math
6. Imlitalá
7. Šrí Gópínáth Gaudíja Math, Gópínáth
Bhavan
8. Šrí Rádhá-Dámodara Mandir
9. Džhádú Mandala
10. Šringáravata
11. Dhíra-samira
12. Vamšívata
13. Gópíšvara Mahádéva
14. Gjána Gudadí
15. Brahmakund
16. Dávánalakund
17. Šrí Góvindadží Mandir
18. Šrí Gópínáthadží Mandir
19. Šrí Rádhá-raman Mandir
20. Šrí Rádhá-Gókulánandadží Mandir
|
21. Šrí Šjámasundar Mandir
22. Šrí Banki-bihárí Mandir
23. Šrí Rádhá-Vallabha Mandir
24. Šrí Lál Babu Mandir
25. Šrí Ranganáth Mandir
26. Bankhandi Mahádeva
27. Šrí Krišna-Balarám Mandir
28. Šrí Bhágavat Nivás
29. Rádhákúp
30. Varáha Mandir
31. Gautama Muni ášram
32. Varaha-ghát
33. Kalíjadamana-ghát
34. Aditja-ghát
35. Jugala-ghát
36. Viráha-ghát
37. Imlítala-ghát
38. Šringára-ghát
39. Góvinda-ghát
40. Číra-ghát
41. Bhramara-ghát
42. Kéší-ghát
43. Dhírasamíra-ghát
44. Rádhábága-ghát
45. Pání-ghát
|