HOME
SEARCH
MUSIC & MANTRAS
ON-LINE HOROSCOPE
DEITIES & TEMPLES
INDIA - HOLY PLACES
CONTACTS
GUEST BOOK
 
Džagannáth Purí
 


(při poklepání na obrázky se Vám v novém okně asi 3x zvětší)

Džagannáth Purí, také nazývané Niláčala nebo Šrí Kšétra se podle vaišnavské tradice neliší od míst, kde se zjevil Šrí Krišna a Šrí Čaitanja - Vrindávanu a Navadvípu. Je to místo velice drahé všem oddaným a již po mnoho staletí je cílem jejich poutí. Šrí Čaitanja Maháprabhu žil v Purí 18 let a zde také Své zábavy ukončil. Džagannáth Purí leží na břehu Bengálského zálivu ve východoindickém státě Orissa.

3 x větší obrázek v novém okně

Džagannáthův chrám postavil v dávných jugách král Indradjumna a celý strhující příběh o Jeho vzniku a příchodu Božstev si můžete přečíst v této knížce, kterou jsme přeložili do češtiny. (Vřele doporučujeme!) Současný chrám začal stavět král Čóraganga Dév a dokončil ho jeho následovník král Anangabhíma během 12. století. Jeho základy jsou však více než 2000 let staré.

3 x větší obrázek v novém okně

Hlavní věž je 65 m vysoká a na jejím vršku je Níla-čakra (modrý disk) zhotovená ze slitiny osmi kovů (ašta-dhátu). Je 3,5 m vysoká a každý den na ní vlaje jiný prapor. Na Ékádaší se na vrcholu chrámu rozsvěcuje lampa. V Čaitanja-čaritámritě se píše, že pokud člověk nemůže z nějakého důvodu do chrámu (není rodilý Hind nebo se cítí nekvalifikovaný), může se podívat na čakru na vrcholku chrámu a poklonit se jí, což je stejně dobré, jako by chrám navštívil. Šrí Čaitanja Maháprabhu sem pravidelně chodil. Před Džagannáthovým oltářem je pilíř jménem Garuda-stambha, odkud se díval se na Božstva. Na sloupě jsou otisky Jeho rukou a menší nádržka, která bývala plná Čaitanjových slz.

3 x větší obrázek v novém okně Šrí Džagannáth
„Džagat” znamená „vesmír” a „náth” je „pán”. Džagannáth je tedy Pánem vesmíru a kněží Ho při různých příležitostech zdobí různě - i v duchu jiných inkarnací Nejvyššího Pána - jako Nrsinhu nebo Varáhu, ale gaudíja-vaišnavové se na Něj dívají nejraději tak, jak ho viděl Šrí Čaitanja - jako na Krišnu. Dřevěné Božstvo je tak velké, že když Ho nesou na vůz, musí několik mužů podpírat každou ruku, tlačit zezadu a táhnout zepředu.
3 x větší obrázek v novém okně Baladév (Balabhadra)
bývá vlevo a je vlastně Balarám, starší bratr Krišny, Jeho první expanze.
3 x větší obrázek v novém okně Subhadrá (uprostřed) je Krišnova sestra, Božská energie.
3 x větší obrázek v novém okně

Jelikož jsou všechna Božstva dřevěná, každých 12 let se koná Nava-kalévara-jatra „Obřad transformace”, při kterém jsou po složitých přípravách nalezeny pravé stromy, vyřezána a namalována nová Božstva, provedena transformace a zakopána Božstva stará. Naposledy se konal v roce 1996. I když se na tento festival přijíždí podívat třeba i půl miliónu lidí, většina složitých obřadů a příprav se koná v naprosté tajnosti a nikdo kromě pověřených služebníků nesmí být přítomen.
Nejprve je potřeba nají správné stromy, na kterých jsou jasně viditelné symboly čakry (disku), ...

3 x větší obrázek v novém okně

...lastury a další. Celá výprava se skládá z přesně stanoveného počtu příslušníků různých tříd a rodin. Po několika zastávkách dojdou pěšky až do 80 km vzdálené vesnice Kakatpur, kde musí nejstarší Dajitapati přespat v chrámu bohyně Vimaly neboli Mangaly („ta, která přináší příznivou budoucnost”). V noci musí mít sen, ve kterém mu bohyně naznačí, kde mají stromy hledat. Jde o potvrzení údajů, které jsou uvedeny ve starých spisech. Každý ze čtyř stromů pro každé Božstvo je na jiném místě (čtvrtým Božstvem je Sudaršan). Najdou mnoho různých stromů, ale symboly Nejvyššího Pána budou jen na jednom z nich.

3 x větší obrázek v novém okně Poblíž místa musí být Šivova svatyně nebo chrám a malé jezírko. Také musí být nedaleko několik vzácných druhů stromů: varuna, pod kterým vás nikdy neuštkne had, sahada, který umožňuje člověku zapomenout sám sebe, a vilva, jehož listy dokážou léčit nemoci. Když konečně najdou ty správné stromy, uspořádají velkou jagju (oběť) a přivolají přízeň všech polobohů. Vedle postaví chýši, ve které budou nocovat, a pak může začít obřadné kácení.
3 x větší obrázek v novém okně

První se stromu může dotknout zlatá sekyra, poté stříbrná a teprve pak železná. Během kácení ostatní pronášejí 108 svatých jmen Boha. Pro Božstva jsou určené pouze nímové stromy. Je to snad nejtrvanlivější druh dřeva, který v Indii roste. Vydrží minimálně 30 let, aniž by se začal rozkládat. Ním se v sanskritu řekne „dáru” a Božstvům se také říká „Dáru-brahman”.

3 x větší obrázek v novém okně Pouze potomci rodiny Dajitapati ho pak mohou přivézt na dřevěném voze do chrámu a potomci původního řezbáře vyřezat nová Božstva. Obřadu transformace se pak účastní jen několik povolaných. Nová Božstva se postaví před stará a pouze tři nejstarší členové rodiny Dajitapati přenášejí „Dáru-brahman” do nových Božstev. Ani vrchní kněz, který jinak božstva uctívá, tam během této doby nesmí být.

Nava-kalévara-jatra je vlastně především tento obřad transformace, při kterém mají přítomní údajně velmi intenzivní pocity, kdy se zavázanýma očima přenášejí „životní sílu” do nových Božstev. Stará Božstva jsou pak zakopána na místě zvaném Koili Vaikunta („koili” znamená „pohřebiště”).

Kobra představuje Ananta Šéšu...

3 x větší obrázek v novém okně

Hlavní vchod do Džagannáthova chrámu. K chrámu vedou čtyři brány: Simha-dvára (Lví neboli hlavní brána, která ústí na hlavní třídu), Ašhva-dvára, Vjaghra-dvára a Hasti-dvára. V areálu chrámu najdeme menší svatyně Satja-nárájana, Rámačandry, Nrsinhadévy a je tam i Božstvo Džagannátha zvané Patita-pávana (zachránce pokleslých), které je vidět z ulice a může ho tak vidět úplně každý.

3 x větší obrázek v novém okně Džagannáthova kuchyň je skutečně impozantní a je patrně největší na světě. Bráhmani zde dodržují tradiční postupy: nepoužívají stroje ani elektřinu - vaří pod olejovými lampami na dřevěném ohni; každé jídlo v novém hliněném hrnci a po uvaření, obětování a rozdání jídla je hrnec vyhozen. Kuchaři tak dokáži uvařit hostinu pro 100 000 lidí. Denně vaří pro Šrí Džagannátha 56 x denně, vždy menu o mnoha chodech.
3 x větší obrázek v novém okně Během festivalu zvaném Snana-játra (koupel) Džagannáth údajně onemocní a pak je po několik dní odnesen z chrámu do Svých privátních komnat. Tam proběhne Anavasara (obnovení, osvěžení). Během 15 dnů se o Džagannátha starají jen dajitové, Jeho služebníci původem z nižší kasty. Jelikož má údajně horečku, dávají Mu ovocné šťávy k pití a pak proběhne obřad Anga-Rága (Nava-Jauvana), během kterého se Džagannáth znovu namaluje. Skutečným důvodem je však to, že během těchto několika dní v soukromí si nerušeně užívá svakíja-rasy (manželských zábav) se Svou chotí Lakšmí.
3 x větší obrázek v novém okně Džagannáth poté požádá Lakšmí o svolení, vyjde znovu ven a může začít Ratha-játra - „festival vozů”. Kolíbavým pohybem Ho desítky mužů přinášejí za zvuku bubnů na vozy, oddaní vezmou za provazy vozů a táhnou je hlavní třídou do Gundiči. Je to grandiózní festival a patrně největší svátek v celé Orisse. Pouze při této příležitosti mohou vidět Džagannátha i nehinduisté.
3 x větší obrázek v novém okně Šrí Čaitanja prožíval Ratha-játru zcela unikátním způsobem. V náladě Šrímatí Rádhárání vzpomínal na dobu, kdy všichni obyvatelé Vrindávanu šli navštívit Krišnu na Kurukšétře. Gópí byly pasačky a Krišna král v plné zbroji a všude kolem nádhera a bohatství. Gópí vzpomínaly na Krišnu, když byl ještě pasáček ve Vrindávanu a nyní paradoxně cítily ještě větší odloučení než předtím...
3 x větší obrázek v novém okně ...proto vzaly otěže (provazy) Jeho vozu a začaly Ho vší silou táhnout zpátky do Vrindávanu. To je pravá nálada, kterou velcí oddaní prožívají během Ratha-játry, a Šrí Čaitanja během festivalu zakoušel mnoho extatických pocitů. Velkou radost mu pak udělal verš, který napsal Šríla Rúpa Gósvámí: „...Je to stejný Pán mého srdce. Já jsem stejná Rádhárání, ale přesto zde nejsem šťastná - já chci Krišnu ve Vrindávanu...” (parafrázováno)
3 x větší obrázek v novém okně Ratha-játra byla oblíbeným festivalem Šríly Prabhupády, který ho zavedl v mnoha západních městech. Velkou zásluhu na tom měl také jeden z jeho žáků, Džajánanda. Prabhupáda jednou řekl, že v Purí na Ratha-játře nikdy nebyl, ale že měl vždy svoji vlastní. A byla to pravda jak v jeho dětství, kdy si udělal vlastní malý vůz a s kamarády ze sousedství pořádali festival, tak i později, kdy byl áčárjou Mezinárodní společnosti pro vědomí Krišny a pořádal grandiózní slavnosti.
3 x větší obrázek v novém okně Chrám Gundiča
se nachází na konci hlavní cesty asi 3 km od Džagannáthova chrámu. Džagannáthův chrám je „Niláčala” a Gundiča je „Sundaráčala”. Během Ratha-játry Božstva Džagannátha, Baladévy a Subhadry jedou na vozech právě sem a zůstanou zde celý týden. Gundiča byla manželka krále Indradjumny a tento chrám se jmenuje po ní. Před Ratha-játrou se důkladně umyje a vyčistí. Čištění chrámu se přirovnává k čištění srdce a tomuto festivalu se říká „Gundiča Mardžana”. Čaitanja-čaritámrita popisuje, jak se ho zúčastnil i Samotný Šrí Čaitanja: ...
3 x větší obrázek v novém okně „ ...Příštího dne Šrí Čaitanja natřel santalovou pastu Své oddané, každému dal proutěný smeták a vydali se do Gundiči. Všechno důkladně vyčistili a neopomenuli ani strop. Přenesli Džagannáthův trůn a vyčistili všechno i pod ním. Nadšený Čaitanja zpíval Haré Krišna a všichni Ho následovali. Jeho tělo bylo zamazáno prachem a špínou a chrám umývaly i Jeho extatické slzy...
3 x větší obrázek v novém okně ...Po Jeho vzoru vynášeli oddaní špínu a listí ven a sypali je každý na hromadu. Hromada, kterou vynesl Šrí Čaitanja, byla větší než všech oddaných dohromady. Pak všechno začali čistit podruhé. Čaitanja vychrstl vědro vody na stěnu a umývali stěny a podlahu. Džagannáthův trůn pak Čaitanja utíral vlastními šaty. Stovky věder tak důkladně vyčistily celý chrám...
3 x větší obrázek v novém okně

...Když chtěl někdo něco říci, vyslovil jen svaté jméno Krišny. Zdálo se, jakoby Šrí Čaitanja uklízel stovkami rukou. Každého učil, jak to má dělat, chválil dobrou práci a káral, když něco bylo špatně. Tak všechny Svým příkladem učil, jak přijmout Nejvyššího Pána ve svém očištěném srdci...”

Studna, ze které Šrí Čaitanja pil.

3 x větší obrázek v novém okně

Indradjumna Saróvara
je jezírko vzdálené si 1/2 km od chrámu Gundiča.

3 x větší obrázek v novém okně Zde Šrí Čaitanja bral vodu na čištění chrámu a koupal se zde se Svými důvěrnými společníky.
3 x větší obrázek v novém okně Na břehu oddaní naslouchají o Jeho zábavách...
3 x větší obrázek v novém okně ...a pokud se nevykoupou celí, pokropí si alespoň několika kapkami svojí hlavu.
3 x větší obrázek v novém okně Dům Sárvabhaumy Bhattáčárji
se nachází asi 5 minut cesty od Džagannáthova chrámu. Když Šrí Čaitanja Maháprabhu přišel poprvé do Purí, omdlel před Božstvem Džagannátha a Sárvabhauma Bhattáčárja si ho vzal k sobě domů. Chtěl ho učit Védántě, aby ho coby mladého sannjásína ochránil před svody hmotného světa. Nakonec však poznal, s kým má tu čest, a stal se Jeho oddaným.
3 x větší obrázek v novém okně

V místnosti, kde Sárvabhauma Bhattáčárja diskutoval Védántu vede Indradjumna Swami extatický kírtan.

3 x větší obrázek v novém okně V domě najdeme Božstva Rádha-Rasikarádže, které uctíval Sárvabhauma Bhattáčárja a na zdech najdeme mnoho výjevů s vaišnavskou tématikou.
3 x větší obrázek v novém okně Zde také Šrí Čaitanja ukázal Svoji zvláštní podobu Sad-bhudž („s šesti rukama”). Je kombinací Krišny, Rámy a Šrí Čaitanji, naznačující, že všichni, ač jsou od sebe odlišní, jsou zároveň jediným Nejvyšším Pánem v různých podobách. Sad-bhudž drží ve dvou rukách luk a šíp (Šrí Rámačandra), v dalších flétnu (Šrí Krišna) a ve spodních kamadalu (sannjásínskou nádobu na vodu) a dandu (tyč), což představuje Šrí Čaitanju.
3 x větší obrázek v novém okně Z domu vedl tajný tunel, který ústil na dvou místech - v Džagannáthově chrámu a v moři. Používal ho údajně i Šrí Čaitanja.
3 x větší obrázek v novém okně Sárvabhauma zde později uspořádal pro všechny oddané Šrí Čaitanji velkolepou hostinu. Důkladný popis všech chodů a jejich neskutečné množství najdeme v Čaitanja-čaritámritě. Zdálo se, že Šrí Čaitanja se při hostině vyrovná Samotnému Džagannáthovi (!).
3 x větší obrázek v novém okně Při Své první návštěvě Purí Šrí Čaitanja po pěti dnech strávených v domě Sárvabhaumy Bhattáčárji pokračoval v cestě do Jižní Indie.
3 x větší obrázek v novém okně

Zahrada Džagannátha Vallabha
je místo, kde se Šrí Čaitanja setkával s Rámánandou Rájem. Rámánanda Ráj zde učil dívky tančit, aby mohly předvádět své umění pro potěšení Božstev Šrí Džagannátha. Najdeme zde svatyni s třemi oltáři: na prvním je Džagannáth, Baladév a Subhadra, na druhém Šrí Čaitanja a Rámánanda Ráj a na třetím Rádhá-Krišna.

3 x větší obrázek v novém okně

Indie je zemí, kde můžeme téměř všechno vidět takřka na ulici - od narození až do smrti. I kremace je součástí každodenního života v Džagannáth Purí.

3 x větší obrázek v novém okně A naskytnou se nám i situace humorné - jako při pohledu na obrázky prodávané v místním krámku...
3 x větší obrázek v novém okně ...i méně humorné.
3 x větší obrázek v novém okně

Rodiště Bhatisiddhánty Sarasvatího
V Džagannáth Purí bydlel i náš velký áčárja Bhaktivinód Thákur. Jako správce oblasti měl na starosti i Džagannáthův chrám. Byl to nejen velký světec, ale jelikož dovedl dobře rozpoznávat motivace lidí, byl neuvěřitelně efektivním soudcem. Britové se většinou dívali s despektem na manažerské kvality Indů, ale Bhaktivinód si získal jejich uznání i v tomto ohledu. V jeho domě se mu narodil syn Bhímal Prasád, který se později proslavil v Bengálsku i po celé Indii jako velký vaišnavský áčárja Bhaktisiddhánta Sarasvatí. V místě jeho rodiště dnes stojí tento chrám.

3 x větší obrázek v novém okně Dům se nachází asi 1 km od Džagannáthova chrámu na hlavní třídě. Když byl Bhímal Prasád ještě malý, projížděla kolem Ratha-játra a stejně jako za dob Čaitanji se najednou vůz nemohl pohnout. Stalo se to přesně před Bhaktivinódovým domem a jeho manželka využila této příležitosti a přinesla ukázat Božstvům svého syna. Jelikož byla manželkou správce, dovolili jí položit dítě těsně před Džagannátha. Jedna z mnoha girland pak spadla na malého Bhaktisiddhántu a toto požehnání předznamenalo jeho další život. Potom se vůz opět podařilo roztlačit a Ratha-játra pokračovala dál.
3 x větší obrázek v novém okně Kokosové palmy skýtají jednu zdejší specialitu - dáb. Z nedozrálého kokosového ořechu se mačetou usekne vršek, vyvrtá se díra a pak můžete brčkem vypít vynikající osvěžující nápoj. Je průsvitný, ale má mírně nakyslou svěží příchuť kokosového mléka, kterou známe i z kokosů kupovaných u nás. Je to zároveň jeden z nejčistších nápojů. Sehnat dobrou nezávadnou vodu v Indii nebývá jednoduché a návštěvníkům ze Západu se doporučuje raději pít vodu balenou. I když... ...ani tou si člověk nemůže být úplně jist. Proto je dáb tak vítaným osvěžením.
3 x větší obrázek v novém okně Gópínáth Gaudíja Math
3 x větší obrázek v novém okně

Purí Mahárádž (vpravo) žák Bhaktisiddhánty Sarasvatího.

3 x větší obrázek v novém okně

Zde je s ním Nárájan Mahárádž (vlevo), žák Bhaktipragja Kéšavy Mahárádže (od kterého Šríla Prabhupád přijal sannjásínský řád).

3 x větší obrázek v novém okně O čem si to asi povídají?
3 x větší obrázek v novém okně
3 x větší obrázek v novém okně Siddha-bakula je místo, kde žil a uctíval Krišnu Haridás Thákur (jeho bhadžan-kutir). Najdeme ho asi 200 m od hlavní brány směrem k moři. Haridás učil vlastním příkladem, jak zpívat svatá jména Krišny a stal se naším námáčárjou („náma” znamená „jméno” a „áčárja” je „ten, kdo učí vlastním příkladem”). Zde pronášel 300 000 svatých jmen Boha každý den. Šrí Čaitanja Maháprabhu chtěl pro Haridáse udělat stín a tak zapíchl do země párátko, které před tím použil Šrí Džagannáth. Z párátka během okamžiku vyrostl velký strom, kterému se dnes říká „siddha-bakula”.
3 x větší obrázek v novém okně Šrí Čaitanja řekl Haridásovi: „Zůstaň zde a Já za tebou budu každý den chodit. Dívej se na čakru na vrcholku Džagannáthova chrámu a klaň se jí. O prasádam se ti Osobně postarám.” Haridás byl totiž z muslimské rodiny a do chrámu neměl přístup. Ani nechtěl, protože se bál, že by se Džagannáthovi služebníci znečistili, kdyby se ho náhodou dotkli. Přál si zůstat v ústraní nedaleko chrámu.
3 x větší obrázek v novém okně S Haridásem zde také bydlel Sanátan Gósvámí, když byl v Purí, a jeho bratr Rúpa Gósvámí zde recitoval Lalita-mádhavu a Vidagdha-mádhavu Šrí Čaitanjovi. Pro všechny gaudíja-vaišnavy je to velice posvátné místo také proto, že zde Haridás Thákur opustil tento svět a Šrí Čaitanja tu tančil s jeho tělem v extázi.
3 x větší obrázek v novém okně

Haridásovo múrti.

Král Orissy jednou nařídil, aby byl strom poražen kvůli stavbě Džagannáthova vozu. Vozy na Ratha-játru se totiž staví každý rok celé znovu a jelikož jsou asi 13 m vysoké, je na jejich stavbu potřeba velké množství dřeva...

3 x větší obrázek v novém okně ...Královi služebníci dorazili druhého dne na místo, ale našli strom dutý a tak ho nechali být. Hlavní větev stromu je ztuhlá a na omak je jako kámen. Je to právě ta část stromu, která se přeměnila, aby král strom neporazil. Lidé přivazují k tomuto stromu přání (kalpa-taru) kamínky a doufají ve vyplnění svých tužeb.
3 x větší obrázek v novém okně Nedaleko je chrám Šrí Haridása-Sadbhudž. Na oltáři je Sadbhudž, Nitjánanda, Šrí Advaita, Haridás, Džagannáth, Baladév, Subhadra a Nrsinhadév.
3 x větší obrázek v novém okně Samádhi Haridáse Thákura
se nachází poblíž pláže u brány Svarga-dvára. Poblíž je Purušóttama Gaudíja Math.
3 x větší obrázek v novém okně Haridásovo tělo bylo v procesí přeneseno ze Siddha-bakuly na pláž. Šrí Čaitanja ho osobně vykoupal v moři a řekl: „Od nynějška se tento oceán stal poutním místem.” Haridásovo tělo položili do jámy spolu s kousky Džagannáthových šatů, jídla, santalové pasty a provazu. Šrí Čaitanja ho Osobně zasypal pískem a volal: „Hariból! Hariból!” Místo společně oplotili a pak kolem samádhi začali zpívat a tancovat. Nakonec se všichni vykoupali s Šrí Čaitanjou v moři.
3 x větší obrázek v novém okně V samádhi je velice pěkný obrázek Haridáse Thákura.
3 x větší obrázek v novém okně Šrí Čaitanja vyřkl následující požehnání: „Každý, kdo bude zpívat a tancovat u Haridásova samádhi, získá velice brzy Krišnovu přízeň. Tak ohromnou sílu má pouhý pohled na Haridáse Thákura.”
3 x větší obrázek v novém okně ...Také proto sem oddaní chodí a zpívají svatá jména Boha.
3 x větší obrázek v novém okně Indradjumna Swami vede kírtan.
3 x větší obrázek v novém okně

Gambhíra
je místnost v domě Káší Mišry, kde Šrí Čaitanja Maháprabhu 12 let žil. Najdeme ji poblíž Siddha-bakuly, asi půl kilometru od hlavní brány Simha-dváry (doslova „Lví brány”) směrem k oceánu. V Gambhíře hoří dnem i nocí bez přestání lampa. Jsou tam Šrí Čaitanjovy původní dřevěné sandály, Jeho deka, nádoba na vodu a postel.

3 x větší obrázek v novém okně

Na mramorovém trůnu je Jeho múrti oblečené do deky tak, že je vidět jen obličej. I když zde Šrí Čaitanja žil celých 12 let, říká se, že vůbec nespal. Prožil je v extatických stavech odloučení od Krišny, které prožíval jakožto vrchol lásky k Bohu. Oddaní se Ho snažili neustále hlídat, aby si v nekontrolovatelných extatických stavech neublížil.

3 x větší obrázek v novém okně Často spali před dveřmi, ale ani to někdy nepomohlo. Šrí Čaitanja jim zmizel a jedné noci Ho vylovili až rybáři z moře. Zábavy, které zde předvedl, jsou obyčejným lidem těžko pochopitelné, a jsou vrcholem všech esoterických nauk. Gaudíja-vaišnavové je považují za to nejvyšší, co je možné ve vztahu k Nejvyššímu Pánu prožívat, a proto Jeho zábavy, popsané v autoritativních písmech jako je Čaitanja-čaritámrita, uctívají.
3 x větší obrázek v novém okně Božstvo Tóta-Gopínátha
Šrí Čaitanja Maháprabhu odešel z tohoto světa tak, že splynul s božstvem Tóta-Gopínátha.
3 x větší obrázek v novém okně

Pokud přijdete kolem sedmé ráno, můžete za malý příspěvek uvidět i prasklinu v koleni Božstva, do které Šrí Čaitanja vstoupil a splynul s Ním.

3 x větší obrázek v novém okně

Chrám najdeme ve čtvrti Gaurbhat Sahi asi 15 minut od samádhi Haridáse Thákura.

3 x větší obrázek v novém okně

Uprostřed oltáře je posazený Tóta-Gópínáth společně s Rádhou a Lalitou. Nalevo od Něj jsou Božstva Balarámy a Jeho dvou manželek - Révatí a Varuní. Napravo jsou Božstva Rádha-Madanamóhana a Gaura-Gadádhara. Gadádhár na přání Samotného Čaitanji uctíval Tótu-Gopínátha každý den.

3 x větší obrázek v novém okně Indradjumna Swami vede extatický kírtan v chrámu Tóta-Gópínátha.
3 x větší obrázek v novém okně Kdo některý jeho kírtan zažil, jistě mi dá zapravdu, že to opravdu stojí za to...
3 x větší obrázek v novém okně Bhakti-bringha Swami ho na chvíli vystřídá...
3 x větší obrázek v novém okně ...a pak vše směřuje ke extatickému závěru.
3 x větší obrázek v novém okně

Džagannáth, Baladéva, Subhadra
kí džaj! Šrí Čaitanja Maháprabhu kíí džaj! Gaura-prémánandé!

české texty, výběr obrázků:
Tattva-darší dás
Většina textů je založena na knize Džady Bharaty „Holy Places of India”,
kde je také možné najít mnoho dodatečných informací pro cestovatele.
Anglickou verzi najdete na adrese:
www.spiritualguides.net

Fotografie z cest:
Radha-raman dás

úprava obrázků:
bhaktin Veronika

 

Published:
listopad 2002
 
How did you like this article?
from 0 (min.) to 10 (max.)
How many readers expressed it: 60




The Hare Krishna inspiration
© 2001-2010