|
Džagannáth Purí, také nazývané Niláčala nebo Šrí Kšétra
se podle vaišnavské tradice neliší od míst, kde se
zjevil Šrí Krišna a Šrí Čaitanja - Vrindávanu a
Navadvípu. Je to místo velice drahé všem oddaným a již
po mnoho staletí je cílem jejich poutí. Šrí Čaitanja
Maháprabhu žil v Purí 18 let a zde také Své zábavy ukončil.
Džagannáth Purí leží na břehu Bengálského zálivu ve východoindickém
státě Orissa.
|
|
Džagannáthův chrám postavil v dávných jugách král
Indradjumna a celý strhující příběh o Jeho vzniku a příchodu
Božstev si můžete přečíst v této knížce, kterou jsme
přeložili do češtiny. (Vřele doporučujeme!) Současný
chrám začal stavět král Čóraganga Dév a dokončil ho jeho
následovník král Anangabhíma během 12. století. Jeho základy jsou
však více než 2000 let staré.
|
|
Hlavní věž je 65 m vysoká a na jejím vršku je Níla-čakra
(modrý disk) zhotovená ze slitiny osmi kovů (ašta-dhátu). Je 3,5
m vysoká a každý den na ní vlaje jiný prapor. Na Ékádaší se na
vrcholu chrámu rozsvěcuje lampa. V Čaitanja-čaritámritě se píše,
že pokud člověk nemůže z nějakého důvodu do chrámu (není rodilý
Hind nebo se cítí nekvalifikovaný), může se podívat na čakru na
vrcholku chrámu a poklonit se jí, což je stejně dobré, jako by
chrám navštívil. Šrí Čaitanja Maháprabhu sem pravidelně chodil.
Před Džagannáthovým oltářem je pilíř jménem Garuda-stambha, odkud
se díval se na Božstva. Na sloupě jsou otisky Jeho rukou a menší
nádržka, která bývala plná Čaitanjových slz.
|
|
Šrí Džagannáth
„Džagat” znamená „vesmír” a „náth” je „pán”. Džagannáth je tedy
Pánem vesmíru a kněží Ho při různých příležitostech zdobí různě
- i v duchu jiných inkarnací Nejvyššího Pána - jako Nrsinhu nebo
Varáhu, ale gaudíja-vaišnavové se na Něj dívají nejraději tak, jak
ho viděl Šrí Čaitanja - jako na Krišnu. Dřevěné Božstvo je tak velké,
že když Ho nesou na vůz, musí několik mužů podpírat každou ruku,
tlačit zezadu a táhnout zepředu. |
|
Baladév
(Balabhadra)
bývá vlevo a je vlastně Balarám, starší bratr Krišny, Jeho první
expanze. |
|
Subhadrá (uprostřed)
je Krišnova sestra, Božská energie. |
|
Jelikož jsou všechna Božstva dřevěná, každých 12 let se
koná Nava-kalévara-jatra „Obřad transformace”,
při kterém jsou po složitých přípravách nalezeny pravé
stromy, vyřezána a namalována nová Božstva, provedena
transformace a zakopána Božstva stará. Naposledy se
konal v roce 1996. I když se na tento festival
přijíždí podívat třeba i půl miliónu lidí, většina složitých
obřadů a příprav se koná v naprosté tajnosti a nikdo kromě
pověřených služebníků nesmí být přítomen.
Nejprve je potřeba nají správné stromy, na kterých jsou jasně
viditelné symboly čakry (disku), ...
|
|
...lastury a další. Celá výprava se skládá z přesně
stanoveného počtu příslušníků různých tříd a rodin. Po
několika zastávkách dojdou pěšky až do 80 km vzdálené
vesnice Kakatpur, kde musí nejstarší Dajitapati
přespat v chrámu bohyně Vimaly neboli Mangaly („ta,
která přináší příznivou budoucnost”). V noci musí mít sen, ve
kterém mu bohyně naznačí, kde mají stromy hledat. Jde o potvrzení
údajů, které jsou uvedeny ve starých spisech. Každý ze čtyř stromů
pro každé Božstvo je na jiném místě (čtvrtým Božstvem je Sudaršan).
Najdou mnoho různých stromů, ale symboly Nejvyššího Pána budou
jen na jednom z nich.
|
|
Poblíž
místa musí být Šivova svatyně nebo chrám a malé jezírko.
Také musí být nedaleko několik vzácných druhů stromů:
varuna, pod kterým vás nikdy neuštkne had, sahada, který
umožňuje člověku zapomenout sám sebe, a vilva, jehož
listy dokážou léčit nemoci. Když konečně najdou ty
správné stromy, uspořádají velkou jagju (oběť) a přivolají přízeň
všech polobohů. Vedle postaví chýši, ve které budou nocovat, a pak
může začít obřadné kácení. |
|
První se stromu může dotknout zlatá sekyra, poté
stříbrná a teprve pak železná. Během kácení ostatní
pronášejí 108 svatých jmen Boha. Pro Božstva jsou
určené pouze nímové stromy. Je to snad nejtrvanlivější
druh dřeva, který v Indii roste. Vydrží minimálně 30 let,
aniž by se začal rozkládat. Ním se v sanskritu řekne „dáru”
a Božstvům se také říká „Dáru-brahman”.
|
|
Pouze potomci
rodiny Dajitapati ho pak mohou přivézt na dřevěném voze
do chrámu a potomci původního řezbáře vyřezat nová
Božstva. Obřadu transformace se pak účastní jen několik
povolaných. Nová Božstva se postaví před stará a pouze
tři nejstarší členové rodiny Dajitapati přenášejí „Dáru-brahman”
do nových Božstev. Ani vrchní kněz, který jinak božstva uctívá,
tam během této doby nesmí být. |
|
Nava-kalévara-jatra je vlastně především tento obřad
transformace, při kterém mají přítomní údajně velmi
intenzivní pocity, kdy se zavázanýma očima přenášejí
„životní sílu” do nových Božstev. Stará Božstva jsou
pak zakopána na místě zvaném Koili Vaikunta („koili”
znamená „pohřebiště”).
Kobra představuje Ananta Šéšu...
|
|
Hlavní vchod do Džagannáthova chrámu. K chrámu
vedou čtyři brány: Simha-dvára (Lví neboli hlavní
brána, která ústí na hlavní třídu), Ašhva-dvára,
Vjaghra-dvára a Hasti-dvára. V areálu chrámu najdeme
menší svatyně Satja-nárájana, Rámačandry, Nrsinhadévy
a je tam i Božstvo Džagannátha zvané Patita-pávana (zachránce
pokleslých), které je vidět z ulice a může ho tak vidět
úplně každý.
|
|
Džagannáthova
kuchyň je skutečně impozantní a je patrně největší na světě.
Bráhmani zde dodržují tradiční postupy: nepoužívají stroje ani
elektřinu - vaří pod olejovými lampami na dřevěném ohni;
každé jídlo v novém hliněném hrnci a po uvaření,
obětování a rozdání jídla je hrnec vyhozen. Kuchaři tak
dokáži uvařit hostinu pro 100 000 lidí. Denně vaří pro
Šrí Džagannátha 56 x denně, vždy menu o mnoha chodech. |
|
Během festivalu
zvaném Snana-játra (koupel) Džagannáth údajně onemocní a pak je
po několik dní odnesen z chrámu do Svých privátních
komnat. Tam proběhne Anavasara (obnovení, osvěžení). Během 15
dnů se o Džagannátha starají jen dajitové, Jeho
služebníci původem z nižší kasty. Jelikož má údajně
horečku, dávají Mu ovocné šťávy k pití a pak proběhne obřad Anga-Rága
(Nava-Jauvana), během kterého se Džagannáth znovu namaluje.
Skutečným důvodem je však to, že během těchto několika dní v soukromí
si nerušeně užívá svakíja-rasy (manželských zábav) se Svou chotí
Lakšmí. |
|
Džagannáth poté
požádá Lakšmí o svolení, vyjde znovu ven a může začít Ratha-játra
- „festival vozů”. Kolíbavým pohybem Ho desítky mužů přinášejí za
zvuku bubnů na vozy, oddaní vezmou za provazy vozů a táhnou
je hlavní třídou do Gundiči. Je to grandiózní festival a patrně
největší svátek v celé Orisse. Pouze při této příležitosti mohou
vidět Džagannátha i nehinduisté. |
|
Šrí Čaitanja
prožíval Ratha-játru zcela unikátním způsobem. V náladě
Šrímatí Rádhárání vzpomínal na dobu, kdy všichni
obyvatelé Vrindávanu šli navštívit Krišnu na Kurukšétře.
Gópí byly pasačky a Krišna král v plné zbroji a všude kolem nádhera
a bohatství. Gópí vzpomínaly na Krišnu, když byl ještě pasáček
ve Vrindávanu a nyní paradoxně cítily ještě větší odloučení než
předtím... |
|
...proto vzaly
otěže (provazy) Jeho vozu a začaly Ho vší silou táhnout
zpátky do Vrindávanu. To je pravá nálada, kterou velcí
oddaní prožívají během Ratha-játry, a Šrí Čaitanja během
festivalu zakoušel mnoho extatických pocitů. Velkou
radost mu pak udělal verš, který napsal Šríla Rúpa Gósvámí:
„...Je to stejný Pán mého srdce. Já jsem stejná Rádhárání, ale přesto
zde nejsem šťastná - já chci Krišnu ve Vrindávanu...” (parafrázováno) |
|
Ratha-játra
byla oblíbeným festivalem Šríly Prabhupády, který ho zavedl v mnoha
západních městech. Velkou zásluhu na tom měl také jeden z jeho žáků,
Džajánanda. Prabhupáda jednou řekl, že v Purí na Ratha-játře
nikdy nebyl, ale že měl vždy svoji vlastní. A byla to pravda jak
v jeho dětství, kdy si udělal vlastní malý vůz a s kamarády ze
sousedství pořádali festival, tak i později, kdy byl
áčárjou Mezinárodní společnosti pro vědomí Krišny a
pořádal grandiózní slavnosti. |
|
Chrám
Gundiča
se nachází na konci hlavní cesty asi 3 km od
Džagannáthova chrámu. Džagannáthův chrám je „Niláčala” a
Gundiča je „Sundaráčala”. Během Ratha-játry Božstva
Džagannátha, Baladévy a Subhadry jedou na vozech právě
sem a zůstanou zde celý týden. Gundiča byla manželka
krále Indradjumny a tento chrám se jmenuje po ní. Před
Ratha-játrou se důkladně umyje a vyčistí. Čištění chrámu se
přirovnává k čištění srdce a tomuto festivalu se říká „Gundiča
Mardžana”. Čaitanja-čaritámrita popisuje, jak se ho zúčastnil i Samotný
Šrí Čaitanja: ... |
|
„ ...Příštího dne
Šrí Čaitanja natřel santalovou pastu Své oddané, každému
dal proutěný smeták a vydali se do Gundiči. Všechno
důkladně vyčistili a neopomenuli ani strop. Přenesli
Džagannáthův trůn a vyčistili všechno i pod ním. Nadšený
Čaitanja zpíval Haré Krišna a všichni Ho následovali.
Jeho tělo bylo zamazáno prachem a špínou a chrám umývaly i Jeho
extatické slzy... |
|
...Po Jeho vzoru
vynášeli oddaní špínu a listí ven a sypali je každý na
hromadu. Hromada, kterou vynesl Šrí Čaitanja, byla větší
než všech oddaných dohromady. Pak všechno začali čistit
podruhé. Čaitanja vychrstl vědro vody na stěnu a umývali
stěny a podlahu. Džagannáthův trůn pak Čaitanja utíral
vlastními šaty. Stovky věder tak důkladně vyčistily celý
chrám... |
|
...Když chtěl někdo něco říci, vyslovil jen svaté jméno
Krišny. Zdálo se, jakoby Šrí Čaitanja uklízel stovkami
rukou. Každého učil, jak to má dělat, chválil dobrou
práci a káral, když něco bylo špatně. Tak všechny Svým
příkladem učil, jak přijmout Nejvyššího Pána ve svém
očištěném srdci...”
Studna, ze které Šrí Čaitanja pil.
|
|
Indradjumna Saróvara
je jezírko vzdálené si 1/2 km od chrámu Gundiča.
|
|
Zde Šrí Čaitanja
bral vodu na čištění chrámu a koupal se zde se Svými
důvěrnými společníky. |
|
Na břehu oddaní
naslouchají o Jeho zábavách... |
|
...a pokud se
nevykoupou celí, pokropí si alespoň několika kapkami
svojí hlavu. |
|
Dům
Sárvabhaumy Bhattáčárji
se nachází asi 5 minut cesty od Džagannáthova chrámu. Když Šrí Čaitanja
Maháprabhu přišel poprvé do Purí, omdlel před Božstvem Džagannátha
a Sárvabhauma Bhattáčárja si ho vzal k sobě domů. Chtěl ho učit
Védántě, aby ho coby mladého sannjásína ochránil před svody hmotného
světa. Nakonec však poznal, s kým má tu čest, a stal se Jeho oddaným. |
|
V místnosti, kde Sárvabhauma Bhattáčárja diskutoval
Védántu vede Indradjumna Swami extatický kírtan.
|
|
V domě najdeme
Božstva Rádha-Rasikarádže, které uctíval Sárvabhauma
Bhattáčárja a na zdech najdeme mnoho výjevů
s vaišnavskou tématikou. |
|
Zde také Šrí
Čaitanja ukázal Svoji zvláštní podobu Sad-bhudž („s
šesti rukama”). Je kombinací Krišny, Rámy a Šrí
Čaitanji, naznačující, že všichni, ač jsou od sebe
odlišní, jsou zároveň jediným Nejvyšším Pánem v různých
podobách. Sad-bhudž drží ve dvou rukách luk a šíp (Šrí Rámačandra),
v dalších flétnu (Šrí Krišna) a ve spodních kamadalu (sannjásínskou
nádobu na vodu) a dandu (tyč), což představuje Šrí Čaitanju. |
|
Z domu vedl tajný
tunel, který ústil na dvou místech - v Džagannáthově
chrámu a v moři. Používal ho údajně i Šrí Čaitanja. |
|
Sárvabhauma zde
později uspořádal pro všechny oddané Šrí Čaitanji
velkolepou hostinu. Důkladný popis všech chodů a jejich
neskutečné množství najdeme v Čaitanja-čaritámritě.
Zdálo se, že Šrí Čaitanja se při hostině vyrovná Samotnému
Džagannáthovi (!). |
|
Při Své první
návštěvě Purí Šrí Čaitanja po pěti dnech strávených
v domě Sárvabhaumy Bhattáčárji pokračoval v cestě do
Jižní Indie. |
|
Zahrada Džagannátha Vallabha
je místo, kde se Šrí Čaitanja setkával s Rámánandou Rájem. Rámánanda
Ráj zde učil dívky tančit, aby mohly předvádět své umění pro potěšení
Božstev Šrí Džagannátha. Najdeme zde svatyni s třemi oltáři: na
prvním je Džagannáth, Baladév a Subhadra, na druhém Šrí Čaitanja
a Rámánanda Ráj a na třetím Rádhá-Krišna.
|
|
Indie je zemí, kde můžeme téměř všechno vidět takřka na
ulici - od narození až do smrti. I kremace je součástí
každodenního života v Džagannáth Purí.
|
|
A naskytnou se
nám i situace humorné - jako při pohledu na obrázky
prodávané v místním krámku... |
|
...i méně humorné. |
|
Rodiště Bhatisiddhánty Sarasvatího
V Džagannáth Purí bydlel i náš velký áčárja Bhaktivinód Thákur.
Jako správce oblasti měl na starosti i Džagannáthův chrám. Byl
to nejen velký světec, ale jelikož dovedl dobře rozpoznávat motivace
lidí, byl neuvěřitelně efektivním soudcem. Britové se většinou
dívali s despektem na manažerské kvality Indů, ale Bhaktivinód
si získal jejich uznání i v tomto ohledu. V jeho domě se mu narodil
syn Bhímal Prasád, který se později proslavil v Bengálsku i po
celé Indii jako velký vaišnavský áčárja Bhaktisiddhánta Sarasvatí.
V místě jeho rodiště dnes stojí tento chrám.
|
|
Dům
se nachází asi 1 km od Džagannáthova chrámu na hlavní
třídě. Když byl Bhímal Prasád ještě malý, projížděla
kolem Ratha-játra a stejně jako za dob Čaitanji se
najednou vůz nemohl pohnout. Stalo se to přesně před
Bhaktivinódovým domem a jeho manželka využila této příležitosti
a přinesla ukázat Božstvům svého syna. Jelikož byla manželkou správce,
dovolili jí položit dítě těsně před Džagannátha. Jedna z mnoha girland
pak spadla na malého Bhaktisiddhántu a toto požehnání předznamenalo
jeho další život. Potom se vůz opět podařilo roztlačit a Ratha-játra
pokračovala dál. |
|
Kokosové palmy
skýtají jednu zdejší specialitu - dáb. Z nedozrálého
kokosového ořechu se mačetou usekne vršek, vyvrtá se
díra a pak můžete brčkem vypít vynikající osvěžující
nápoj. Je průsvitný, ale má mírně nakyslou svěží příchuť
kokosového mléka, kterou známe i z kokosů kupovaných u
nás. Je to zároveň jeden z nejčistších nápojů. Sehnat dobrou nezávadnou
vodu v Indii nebývá jednoduché a návštěvníkům ze Západu
se doporučuje raději pít vodu balenou. I když... ...ani tou
si člověk nemůže být úplně jist. Proto je dáb tak vítaným osvěžením. |
|
Gópínáth Gaudíja
Math |
|
Purí Mahárádž (vpravo) žák Bhaktisiddhánty Sarasvatího.
|
|
Zde je s ním Nárájan Mahárádž (vlevo), žák Bhaktipragja
Kéšavy Mahárádže (od kterého Šríla Prabhupád přijal
sannjásínský řád).
|
|
O čem si to asi
povídají? |
|
|
|
Siddha-bakula
je místo, kde žil a uctíval Krišnu Haridás Thákur (jeho bhadžan-kutir).
Najdeme ho asi 200 m od hlavní brány směrem k moři. Haridás
učil vlastním příkladem, jak zpívat svatá jména Krišny a stal se
naším námáčárjou („náma” znamená „jméno” a „áčárja” je „ten, kdo
učí vlastním příkladem”). Zde pronášel 300 000 svatých jmen
Boha každý den. Šrí Čaitanja Maháprabhu chtěl pro Haridáse udělat
stín a tak zapíchl do země párátko, které před tím použil Šrí
Džagannáth. Z párátka během okamžiku vyrostl velký
strom, kterému se dnes říká „siddha-bakula”. |
|
Šrí Čaitanja řekl
Haridásovi: „Zůstaň zde a Já za tebou budu každý den
chodit. Dívej se na čakru na vrcholku Džagannáthova
chrámu a klaň se jí. O prasádam se ti Osobně postarám.”
Haridás byl totiž z muslimské rodiny a do chrámu neměl
přístup. Ani nechtěl, protože se bál, že by se Džagannáthovi
služebníci znečistili, kdyby se ho náhodou dotkli. Přál si zůstat
v ústraní nedaleko chrámu. |
|
S Haridásem zde
také bydlel Sanátan Gósvámí, když byl v Purí, a jeho
bratr Rúpa Gósvámí zde recitoval Lalita-mádhavu a
Vidagdha-mádhavu Šrí Čaitanjovi. Pro všechny
gaudíja-vaišnavy je to velice posvátné místo také proto,
že zde Haridás Thákur opustil tento svět a Šrí Čaitanja tu tančil
s jeho tělem v extázi. |
|
Haridásovo múrti.
Král Orissy jednou nařídil, aby byl strom poražen kvůli
stavbě Džagannáthova vozu. Vozy na Ratha-játru se
totiž staví každý rok celé znovu a jelikož jsou asi 13
m vysoké, je na jejich stavbu potřeba velké množství
dřeva...
|
|
...Královi
služebníci dorazili druhého dne na místo, ale našli
strom dutý a tak ho nechali být. Hlavní větev stromu je
ztuhlá a na omak je jako kámen. Je to právě ta část
stromu, která se přeměnila, aby král strom neporazil.
Lidé přivazují k tomuto stromu přání (kalpa-taru) kamínky a doufají
ve vyplnění svých tužeb. |
|
Nedaleko je chrám
Šrí Haridása-Sadbhudž. Na oltáři je Sadbhudž,
Nitjánanda, Šrí Advaita, Haridás, Džagannáth, Baladév,
Subhadra a Nrsinhadév. |
|
Samádhi
Haridáse Thákura
se nachází poblíž pláže u brány Svarga-dvára. Poblíž je Purušóttama
Gaudíja Math. |
|
Haridásovo tělo
bylo v procesí přeneseno ze Siddha-bakuly na pláž. Šrí
Čaitanja ho osobně vykoupal v moři a řekl: „Od nynějška
se tento oceán stal poutním místem.” Haridásovo tělo
položili do jámy spolu s kousky Džagannáthových šatů,
jídla, santalové pasty a provazu. Šrí Čaitanja ho Osobně zasypal
pískem a volal: „Hariból! Hariból!” Místo společně oplotili
a pak kolem samádhi začali zpívat a tancovat. Nakonec se všichni
vykoupali s Šrí Čaitanjou v moři. |
|
V samádhi je
velice pěkný obrázek Haridáse Thákura. |
|
Šrí Čaitanja
vyřkl následující požehnání: „Každý, kdo bude zpívat a
tancovat u Haridásova samádhi, získá velice brzy
Krišnovu přízeň. Tak ohromnou sílu má pouhý pohled na
Haridáse Thákura.” |
|
...Také proto sem
oddaní chodí a zpívají svatá jména Boha. |
|
Indradjumna Swami
vede kírtan. |
|
Gambhíra
je místnost v domě Káší Mišry, kde Šrí Čaitanja Maháprabhu 12
let žil. Najdeme ji poblíž Siddha-bakuly, asi půl kilometru od
hlavní brány Simha-dváry (doslova „Lví brány”) směrem k oceánu.
V Gambhíře hoří dnem i nocí bez přestání lampa. Jsou tam
Šrí Čaitanjovy původní dřevěné sandály, Jeho deka, nádoba na vodu
a postel.
|
|
Na mramorovém trůnu je Jeho múrti oblečené do deky tak,
že je vidět jen obličej. I když zde Šrí Čaitanja žil
celých 12 let, říká se, že vůbec nespal. Prožil je v
extatických stavech odloučení od Krišny, které
prožíval jakožto vrchol lásky k Bohu. Oddaní se Ho
snažili neustále hlídat, aby si v nekontrolovatelných
extatických stavech neublížil.
|
|
Často spali před
dveřmi, ale ani to někdy nepomohlo. Šrí Čaitanja jim
zmizel a jedné noci Ho vylovili až rybáři z moře.
Zábavy, které zde předvedl, jsou obyčejným lidem těžko
pochopitelné, a jsou vrcholem všech esoterických nauk.
Gaudíja-vaišnavové je považují za to nejvyšší, co je možné
ve vztahu k Nejvyššímu Pánu prožívat, a proto Jeho zábavy,
popsané v autoritativních písmech jako je Čaitanja-čaritámrita,
uctívají. |
|
Božstvo
Tóta-Gopínátha
Šrí Čaitanja Maháprabhu odešel z tohoto světa tak, že splynul
s božstvem Tóta-Gopínátha. |
|
Pokud přijdete kolem sedmé ráno, můžete za malý
příspěvek uvidět i prasklinu v koleni Božstva, do
které Šrí Čaitanja vstoupil a splynul s Ním.
|
|
Chrám najdeme ve čtvrti Gaurbhat Sahi asi 15 minut od
samádhi Haridáse Thákura.
|
|
Uprostřed oltáře je posazený Tóta-Gópínáth společně s
Rádhou a Lalitou. Nalevo od Něj jsou Božstva Balarámy
a Jeho dvou manželek - Révatí a Varuní. Napravo jsou
Božstva Rádha-Madanamóhana a Gaura-Gadádhara. Gadádhár
na přání Samotného Čaitanji uctíval Tótu-Gopínátha každý
den.
|
|
Indradjumna Swami
vede extatický kírtan v chrámu Tóta-Gópínátha. |
|
Kdo některý jeho
kírtan zažil, jistě mi dá zapravdu, že to opravdu stojí
za to... |
|
Bhakti-bringha
Swami ho na chvíli vystřídá... |
|
...a
pak vše směřuje ke extatickému závěru. |
|
Džagannáth, Baladéva, Subhadra
kí džaj! Šrí Čaitanja Maháprabhu kíí džaj! Gaura-prémánandé!
|