|
Chrám Šrí
Venkatéšvary (Baládžího) je nejdůležitějším Višnuovým
chrámem v celé Indii a je také ze všech nejbohatší. Je
nejnavštěvovanějším místem v Indii a jedním
z nejnavštěvovanějších poutních míst na světě. Denně sem přijde
kolem 25 000 lidí a během festivalu i 100 000. Celkem sem například
v roce 1989 zavítalo 11,5 miliónu lidí. Říká se, že Šrí Višnu splní
přání každému, kdo Mu obětuje takové množství květin, zlata nebo
darů, jaké sám váží. Poutníci se po vykonání této obětiny (a často
i splnění svého přání) vrací zpět a obětují Baládžímu nové a nové
dary. |
|
Šrí Venkatéšvara je 2 m velké sebeprojevené Božstvo z
černého kamene. Je známé pod jmény Venkatéšvara,
Šrinivás, Góvinda, Perumal nebo Baládží.
|
|
Ve vyšších rukách drží disk a lasturu, levá spodní je
otočená dovnitř a pravá vzhůru na znamení požehnání (varada).
Jeho oči jsou zakryty ohromným tilakem z kafru. Říká
se, že Jeho oči jsou tak nádherné, že kdyby byly
odkryté, nikdo z poutníků by nechtěl odejít. Toto
Božstvo Višnua je známé tím, že uděluje požehnání a
splňuje přání těch, kteří Ho uctívají.
|
|
Božstvo
Venkatéšvary pudžárí každodenně zdobí nádhernými šaty a
šperky nesmírné ceny. Jeho diamantová koruna vyrobené v
Antwerpách je údajně nejcennější šperk na světě. (Toto
belgické město je již půl století známé jako „hlavní
město drahokamů” a vyrábějí se zde ty nejskvostnější
kousky.) Velký smaragd má 7,5 cm v průměru a je patrně největší
svého druhu. Božstva vlastní drahokamy za 2,5 miliardy Kč a 650
kg zlatých šperků. |
|
Bhóga Šrinivás (stříbrná replika múla-vigrahy) je s
hlavním Božstvem Venkatéšvary neustále spojen
hedvábnou šňůrou. Koupel (abhišék) Mu dělají denně,
kdežto hlavní Božstvo se koupe jen v pátek.
|
|
Od 3 hodin ráno
do 5 se provádí uctívání a výzdoba. Od 6 do 11 je hlavní
daršan. Od 11 do 12 je další uctívání a úklid, od 12 do
7 do večera opět daršan. Šrí Venkatéšvara odpočívá jen
od 1 do 3 hodin v noci. |
|
Nad
hlavní svatyní je vimána (Ananda Nilajam), která je z
ryzího zlata, stejně jako brána do svatyně. Pozlacená je
i tyč pro vlajku (dvadžastambha). O chod chrámu se stará
přibližně 6000 lidí. Průměrný denní příjem je 8,5 mil.
Kč (10 lakhů rupií) a celkový roční obrat zdejších financí
je přes 4 miliardy Kč (5 miliard rupií). |
|
Hundi (kasička nebo v tomto případě spíše „kasa” a pro
dary Božstvům) přinese 170 mil. Kč ročně. Není nic
neobvyklého, když v ní večer kněží najdou zlaté a
platinové kousky a mince. Zvláštnímu Božstvu jménem
Kóluvu Šrinivás jsou předkládány všechny účty - příjmy
a výdaje celého chrámu do všech detailů. Určitě by se správcům
špatně říkalo: „Dohromady jsme dnes vybrali 460 000. Z toho
nám 20 000 zůstalo za nehty a zbytek jsme rozfofrovali
jak se nám líbilo.” (Možná by si správci veřejných financí v leckteré
jiné zemi a nakonec i v samotné Indii opravdu měli brát příklad
z organizace v Tirupati... ...ale pokud si myslí, že Baládží je
jen socha a Bůh neexistuje, pak je asi stejně nic nezastaví...)
|
|
Chrám je 126 m dlouhý a 80 m široký. Těsně před vchodem
do chrámu je malé Božstvo Šrí Varadarádže Swamiho,
kterému se poutníci klaní před hlavním daršanem u
Baládžího. U druhého gopuramu je Božstvo Nrsimhadévy
v podobě Jóga Narasimha. Kromě jiných svatyní a
Božstev v komplexu najdeme také múrti Šrí Rámánudži, áčárji
Šrí sampradáji, kterému se obětuje část prasádam od Venkatéšvary,
protože započal uctívání v tomto chrámu. O jeho chod se dodnes
starají vaišnavští kněží ze Šrí Sampradáji v Rámánudžáčárjově
linii. Cesta v těsné blízkosti kolem svatyně jménem Mukkoti Pradakšina
je otevřená pouze na Vaikuntha Ékádaší a kdo po ní projde,
obdrží osvobození z hmotného světa.
|
|
Poutníci obvykle projevují svoji oddanost tím, že do
chrámu Baládžího dojdou z Tirupati pěšky. Je to vcelku
náročný 16 km dlouhý výstup po schodech vzhůru. Téměř
celá cesta je zastřešená proti slunci či dešti a je
také osvětlena, aby se po ní mohlo jít i dlouho do
noci. Po cestě je také k vidění mnoho zajímavostí.
Například tato socha Hanumána je tak velká, že může sloužit i jako
výchozí orientační bod.
Pokud je člověk indisponovaný a necítí se na to dojít z
Tirupati k Baládžímu pěšky, může se k chrámu dostat
i autobusem, taxíkem nebo rikšou (24 km).
|
|
Nejlepší je vyrazit brzy ráno, aby se člověk vyhnul
slunci a davům lidí. Na cestě nás čeká asi 4000
schodů, které se dají zvládnout asi za 2 hodiny.
Múrti Agastji Muniho na cestě k Baládžímu.
|
|
Tirumala je
místo, na kterém se Venkatéšvarův chrám nachází. Stojí
na hoře Vjénkata 840 m nad mořem. Vjénkatéšvara znamená
„Pán Vjénkatéčaly”. Vjénkatéčala je řetězec několika hor
stojících vedle sebe. Na tomto místě spolu vlastně
sousedí sedm hor dohromady, kterým se také říká Séšačalam
a jsou inkarnací Ananta Séši. Séša je had s mnoha hlavami, na kterém
leží Šrí Višnu, a zároveň je jednou z mnoha Višnuových inkarnací... |
|
...Váju (polobůh
větru) a Séša se jednou dohadovali o tom, kdo je
silnější. Séša obmotal Své tělo kolem hory Méru a vyzval
Vájua, aby se s ní pokusil pohnout. Váju se snažil seč
mohl, ale nešlo mu to. Tak začal předstírat, že je
unavený a přestal foukat... |
|
...Séša otevřel
pusu, aby se nadechl a v tom okamžiku Váju odlomil kus
hory. Hora Méru letěla vzduchem dost dlouhou dobu a tak
požádala Vájua, aby už ji nechal tam, kde je, a přestal
dout... |
|
...Séša se styděl
za Svou prohru a vykonal těžké odříkání, aby potěšil
Višnua. Višnu se Mu zjevil, aby Mu dal požehnání, a Séša
se proměnil v horu a požádal Pána, aby zůstal na Jeho
hlavě. Této hoře se říká Séšačala („Séšova hlava”)... |
|
...Šrí Višnuovo zjevení na vrcholku Tirumaly je popsané
ve dvanácti Puránách. Podle Brahma Purány si chtěl Šrí
Višnu vyjet na projížďku, kde by se mohl bavit a
Nárada Mu navrhl, aby si udělal výlet na Séšáčalam.
Říká se, že když sem Rámánudžáčárja přišel, vyšel nahoru
po kolenou, aby se nedotýkal Séši svými chodidly.
|
|
Na cestě k
Baládžího chrámu je malý chrám zasvěcený Nrsimhadévovi. |
|
Všechny
pozemky na hoře Tirumala patří TTD (Tirumala Tirupati
Devastham). Jejich management je na Indii opravdu
jedinečný. Už jen to, že chodníky jsou čisté a nikde
nejsou žádné odpadky, je výjimečné. Ohromné bohatství
a fondy, kterými disponují, přerozdělují i na humanitární
účely pro školy, nemocnice a sirotčince. Šríla Prabhupáda si
přál, aby si manažeři Mezinárodní společnosti pro vědomí Krišny,
kterou založil, vzali příklad právě z Tirupati. |
|
Každý poutník
obdrží zdarma jednoduché jídlo, místo na přespání
a lékařskou pomoc. Pokud nejste rodilý hinduista, musíte
podepsat čestné prohlášení, že věříte hinduismu, a
teprve pak vás pustí dovnitř. |
|
Jezírko Puškariní.
Ve Varaha Puráně stojí, že jezírko Swami Puškariní používá Šrí
Višnu na Vaikuntě ke své rekreaci a zábavám. Toto jezírko sem
podle legendy dopravil Jeho přepravce Garuda.
|
|
Poutníci
se zde koupou před každým daršanem. Poté jdou do chrámu
Varaha Swamiho vzdát své poklony zdejšímu Božstvu a
teprve pak na daršan k Baládžímu. |
|
Říká se, že Šrí Varahadév sídlil na hoře Séšačala před
Šrí Venkatéšvarou. Přenechal Mu ji, a proto se podle
tradice poutníci nejprve klaní Šrí Varaha Swamimu,
Jehož chrám je hned vedle jezírka Puškariní.
|
|
Asi 5 km jižně od
chrámu je posvátný vodopád Akša Ganga, ze kterého se
přináší voda pro Venkatéšvarův abhišék. Také poutníci,
se zde koupají. Na cestě k němu je další místo k
posvátné koupeli jménem Papavináša Tírtha. Tirumala se
spíše než chrámu podobá malému městu, kde můžete strávit mnoho
hodin nebo i celý den a stále máte co prohlížet. |
|
V
Tirupati jsou dva způsoby, jak se dostat na daršan k
Baládžímu. První fronta je „sarva-daršan”, ve které
musíte čekat až několik hodin. Místo klasické fronty je
celá cesta oplocena a skládá se z několika po sobě
jdoucích oplocených kójí (na obrázku vlevo a dole). Když
se ta před vámi vyprázdní, průvodce otevře dveře a pustí
vás do další. Dveře za vámi pak zavře a přijde tam další skupina
čekajících. Tím se zabrání předbíhání a zmatkům. |
|
Druhá
fronta je speciální „su-daršan”. Po zaplacení lístku vám
bude sdělen přibližný čas vašeho daršanu. Pak se
dostavíte k chrámu a budete muset čekat podstatně méně
(asi 1 hodinu) a váš čas daršanu bude trošku delší než
obvyklých 5 sekund - možná i několik minut!! Kolem
Božstev se projdete jen jednou v procesí ve tvaru U,
které pohánějí pověření lidé z chrámu. Při daršanu poutníci pronášejí
„óm šrí vekatéšája namaha”. |
|
Každý den kuchaři
uvaří 100 000 luglu - sladkosti ze smaženého cizrnového
těsta, ořechů, sušeného ovoce a sirupu. Jsou ohromné a
chutnají fantasticky. Vydrží dlouho a je po nich velká
sháňka, protože všechny musí být připraveny v chrámové
kuchyni. Za každých 1000 luglu si bráhmanský kuchař smí
odnést 52 kousků jako odměnu za své služby. Pokud máte zaplacený
su-daršan, máte nárok na jedno luglu. |
|
Zdejší holičství
má rozměry menšího chrámu. Oddaní se před daršanem jako
oběť nechají oholit. Často to dělají i ženy a zvláště
jejich dlouhé vlasy se poté prodávají na výrobu paruk.
Výtěžek (kolem 30 miliónů korun ročně) se používá pro
údržbu města a pro ozdoby pro Božstva. |
|
Jedním
z největších festivalů v Tirupati je Brahmótsavam.
Polobůh Brahmá přišel na Zem, aby provedl „utsavam”
uctívání Pána. Nádherně ozdobená Božstva jsou každoročně
vezena ulicemi města a pouze na tento festival mohou
Jeho drahokamy opustit chrám. Říká se, že Kuvéra, polobůh bohatství,
kdysi půjčil Baládžímu peníze. Při dalším festivalu se jeho
následovníci vrací vybrat část dluhu. Dary, které
Baládží toho dne dostává, jsou mimořádně bohaté... |
|
...Při slavnosti Pušpajagjam se Baládžímu obětují
květiny, aby zachránil Zemi před přírodními pohromami.
Asi 30 druhů květin, které dohromady váží kolem 2 tun,
se obětují k nohám utsava-múrti Baládžímu.
Asi 2 km od Tirupati se nachází Kapila-tírtha a chrám
Kapiléšvary Šivy, kde Šrí Kapila byl na daršanu Šivy a
jeho choti. Kapila-tírtha má moc zničit všechny
hříchy. Nachází se v krásném přírodním prostředí.
|
|
Dalším důležitým
chrámem v Tirupati je chrám Góvindarádže. Góvindarádž je
Višnu ležící na Ananta Séšovi a je považovaný ze
Venkatéšvarova bratra. Toto Božstvo instaloval roku 1130
Šrí Rámánudža. Původním Božstvem v tomto chrámu byl
Pártha-sárathi (Krišna jako Ardžunův vozataj) s Rukminí
a Satjabhámou (Svými manželkami). Dnes jsou uctíváni na druhém oltáři
v tomtéž chrámu. |
|
Chrám
Padmavathí
V Tiručanuru, 5 km od Tirupati, se nachází chrám Padmavathí, manželky
Šrí Venkatéšvary (Baládžího). Návštěva Tirupati není úplná,
pokud nenavštívíme i tento chrám. |
|
Šrí Padmavathí (Alamelumaga) sedí v padmásáně (lotosové
pozici) a v obou horních rukách drží lotos. Spodní pár rukou
symbolizuje neohroženost (abhaya) a požehnání (varada).
Jednou za rok se zde pořádá festival u příležitosti
svatby Venkatéšvary a Padmavathí. Padmavathí přijede
do Tirumaly na hřbetě překrásně ozdobeného slona s
velkým tilakem z pravého zlata a Šrí Venkatéšvara ji
přijde přivítat...
(Skutečná svatba se údajně konala asi 36 km od Tirupati
v Nárájanavanam, kde pak Venkatéšvara nějakou dobu
pobýval před tím, než odešel na Tirumalu.)
|
|
Na Brahmótsavam se pořádá jiný festival - narozeniny Šrí
Padmavathí. Šrí Venkatéšvara jí z Tirumaly pošle dárky
- jak jinak než na perlami a diamanty ozdobeném slonu.
V chrámu Šrí Padmavathí jsou také svatyně Krišny,
Balarámy, Sundararádže a Súrja-nárájána. Poutníci
obvykle nejprve uctívají Krišnu a poté jdou na daršan
k Padmavathí. Ani sem vás nepustí, pokud nejste
hinduista. Pokud však podepíšete čestné prohlášení, že věříte
hinduismu, můžete na daršan...
|
|
Božstva v
iskconském chrámu, kterému se zde podobně jako v celé
Indii říká „Hare Ráma, Hare Krišna”, jsou Rádhá Góvinda.
Chrám se nachází na úpatí hory Tirumala. |
|
Návštěva chrámu Rádhy a Góvindy je součástí turistických
cest po Tirupati, stejně tak jako chrámu Kóthanda Ráma
Swami, který je zasvěcen Rámačandrovi. Ten byl
postaven v roce 1481 a na daršanu zde byl i Šrí
Čaitanja Maháprabhu.
Mnoho dalších zajímavostí najdete v angličtině na adresewww.tirupati.org
|