|
Šrírangam (Šrí Rangam) se nachází 2 km severně od Tiručhirapalli.
Je hlavní z osmi sebeprojevených svatyní Šrí Višnua (svayam-vykta-ksetra)
a je také považovaný za nejdůležitější ze 108 význačných Višnuových
chrámů (divya-desam).
Další jména tohoto chrámu jsou Tiruvarangattirupathi, Perija-koil,
Bhólóka-vaikuntham a Bhóga-mandapa.
|
|
Hlavním Božstvem je Šrí Ranganáth zvaný také Ranganáth
Svami. Je to Božstvo Šrí Višnua, který leží na hadu Ananta Šéšovi
v Oceánu příčin. Božstvo je ohromné - celých 6,4 m dlouhé. Vedle
jsou Jeho šakti: Šrí Bhú a Šrí Níla. Před ním je festivalové (utsava)
Božstvo Višnua zvané Manavala Perumal a také další Božstvo, které
bylo uctíváno v době muslimské nadvlády (kdy byl Šrí Ranganáth
neznámo kde). U Jeho nohou je pak jeho oddaný Vibhíšan...
|
|
Božstvo Šrí Ranganátha původně uctíval Brahmá, který ho dal králi
Ikšhvákuovi jenž je uctíval ve svém hlavním městě, Ajódhji. Šrí
Ranganátha poté uctíval i Šrí Rámačandra. Když Rámačandra zvítězil
nad démonským králem Rávanou, králem Lanky se stal Rávanův bratr
Vibhíšan. Ten požádal Rámačandru, aby mu Božstvo Šrí Ranganátha
daroval a on ho mohl uctívat ve svém hlavním městě na Lance...
|
|
Rámačandra mu dovolil si Božstvo vzít pod podmínkou, že pokud
ho postaví na zem, už se dál nehne. Vibhíšan souhlasil a vydal
se na jih. V oblasti Šrírangam, na břehu jezírka Čandra-puškariní,
Vibhíšan Božstvo položil a od té doby je zde. Šrí Ranganáth je
obrácený na jih, aby mohl žehnat Vibhíšanovi na jeho království
Lanku. Je to velká zvláštnost, protože převážná většina Božstev
je podle tradice situovaná na východ. Hlavní svatyně chrámu je
tedy situovaná k jihu a taktéž je orientovaný i hlavní vchod.
Říká se, že Vibhíšan sem každých 12 let chodí uctívat Šrí Ranganátha.
|
|
Šríranga-vimána
Kopule chrámu, pod kterou je hlavní Božstvo, je z čistého zlata.
Svatyně uvnitř má čtvercový půdorys a na stěnách nahoře jsou malby
asi 300 let staré. Znázorňují 108 nejdůležitějších vaišnavských
chrámů (divya-desa). Na čtyřech stranách vimány pak najdeme
sochy různých podob Šrí Višnua: Para-Vásudévy, Ačjuty, Ánandy a
Góvindy. |
|
Zlatá vimána (věž přímo nad hlavní svatyní). V chrámu také najdeme
velkou sbírku drahokamů a zlata. V roce 1875 například anglický
král Edward VII daroval chrámu zlatý džbán.
|
|
Před shlédnutím Božstev je obvykle nutné vystát asi půl hodinovou
frontu, ale to v Indii přeci není žádná doba...
Za těmito dveřmi je Božstvo Šrí Ranganátha, kde se už nesmí fotit...
|
|
Džaj a Vidžaj hlídají u
vchodu. |
|
Chrám navštívil také Šrí Čaitanja Maháprabhu, později Vallabháčárja
a ze současných osobností například také tibetský Dalai-láma.
|
|
Mnoho slavných králů jako například Kulakšékhara a Alabandaru
žilo v prostorách tohoto chrámu a o chod chrámu se starali
takové osobnosti jakými byli Šrí Jamunáčárja, Šrí Rámánudža a
Sudaršanáčárja.
Pokud se chystáte do Jižní Indie, pak můžeme návštěvu Šrírangam
opravdu doporučit. Opěvovali ho všichni Alvarové (vaišnavští světci
z oblasti Tamil Nadu) kromě Madhurakaviho.
|
|
Šrírangam se nachází na ostrově obklopeném řekami Kávérí a Kólladam
(Coleroon). Po Tirupati je to druhý nejnavštěvovanější chrám v
Jižní Indii. Chrámový komplex se rozprostírá na ploše 2,5 km2.
Říká se mu „Koil” neboli „chrám”.
|
|
Kolem hlavního chrámu je celkem sedm zdí (prakara). Druhé
od Šrí Ranganátha se nazývá Rádžamahéndran Thiruvédhí, třetí Kulašékharam
Thiruvédhí, čtvrtá Alinandan Thiruvédhí a pátá Ahalankan Thiruvédhí.
|
|
Chrám má 21 gopuramů (věží
nad vstupními branami). Hlavní východní vchod se nazývá Rádža-gopuram
(„královský”) a je největší v Indii. Dokončen byl až v roce 1987.
Je 72 m vysoký a má 13 pater. Na jeho vršku je rozhledna s pěkným
výhledem do okolí pro ty, kteří vyšlapou všechny schody. |
|
Ostatní gopuramy byly postaveny
v době od 14. do 17. století. |
|
Jedno z chrámových jezírek. |
|
Séšarája Mandapa (koňská předsíň) je na východní straně chrámu.
|
|
Má 8 impozantních pilířů,
které jsou vytesány jako jezdci na koních. |
|
Na téže straně chrámu najdeme také „Tisícipilířovou síň”. Ve
skutečnosti je jich 953, ale jsou opravdu mistrně vytesány a uprostřed
je piedestal ve tvaru vozu. Při největším festivalu ve Šrírangam,
který se koná na Vaikuntha Ékádaší, se Božstva přinesou na tento
piedestal před tím, než se započne projížďka po okolí.
|
|
Každé ráno v 6.45 přivedou
k Božstvu Šrí Ranganátha krávu, kterou otočí hlavou ven, a slona,
který směřuje dovnitř. Když se dveře oltáře otevřou, Šrí Ranganáth
první uvidí sloní hlavu a kravský zadek. Obojí je bráno jako velice
příznivé znamení a v té době je také daršan (shlédnutí) Božstev
nejpříznivější pro všechny poutníky. Místo obvyklé lastury se v
chrámu prý někdy používá sloní troubení. |
|
Půdža (uctívání) se v chrámu řídí pravidly Rámánudža-sampradáji.
Stará tradice říká, že Šrí Šankara instaloval Džanaksršana-jatru
ve Šrírangam a Dhanakaršana-jatru v Tirupati, aby sem přivedl
poutníky.
V komplexu chrámu najdeme také další svatyně a menší chrámy zasvěcené
Rámačandrovi, Garudovi, Narasimhovi a všem Alvarům. Je zde také
chrám Vénu-gópála s kresbami Krišny a gópí.
|
|
Před čtvrtou zdí najdeme
jezírko Súrja-puškariní a Čandra-puškariní, kde Vibhíšan položil
Božstvo Šrí Ranganátha. |
|
Chrám Šrí Nrsinhadévy najdeme před pátou zdí. Zde se poutníci
zují a dál pokračují naboso.
Vchod do chrámu.
|
|
Šrí Nrsinhadév. |
|
Hned vedle Nrsinhova chrámu
je chrám Šrí Ranga Načijar Lakšmí. Lakšmí je božská energie Šrí
Ranganátha. |
|
Šrí Rámánudžáčárja si vybral
Šrírangam za své hlavní působiště a odsud kázal filozofii „visištadvaita”.
Jeho samádhi najdeme také ještě před pátou zdí v areálu chrámu. |
|
Rámánudžovo samádhi.
...Když Rámánudža zmlkl, jeho přední žáci ho požádali, aby mohli
stále vidět jeho duchovní podobu. Rámánudža souhlasil a nařídil,
aby sochař vytesal z kamene božstvo podle jeho přání. Po
třech dnech práce bylo hotovo a obřadně instalováno na nový oltář.
Když ho omývali vodou z posvátné řeky Kávérí, samotný Jatirádž
přišel k božstvu a vdechl božstvu transcendentální energii. „To
je mé druhé já, až odjedu, můžete uctívat toto božstvo místo mě.”
Potom si lehl, hlavu položil Góvindovi do klína a nohy do Andhrapúrnova.
S očima upřenýma na dřevěné sandály svého duchovního učitele odešel
do duchovního sídla Šrí Višnua...
(Kamenné božstvo je vidět v pozadí.)
|
|
Džagannáth Math
najdeme ještě před šestou zdí, asi deset minut chůze od hlavního
chrámu.
|
|
Je to malý ale hezký chrám stojící na místě, kde najdeme také
dům Vénkata Bhatty.
|
|
Božstva v tomto malém chrámu ve Šrírangam osobně vyřezal Šrí
Čaitanja Maháprabhu.
|
|
Na stěnách je mnoho maleb zachycujících Čaitanjův pobyt ve Šrírangam.
Asi 100 m od jižní brány hlavního chrámu ve Šrírangam je malý
chrám, kdy jsou otisky nohou Šrí Čaitanji.
|
|
Dům Vénkata Bhatty
Šrí Gópál Bhatta Gósvámí byl synem Vénkata Bhatty, který žil ve
Šrírangam. Gópál Bhatta původně patřil do učednické posloupnosti
pocházející od rámánudža-sampradáji, ale později se připojil ke
gaudíja-sampradáji...
|
|
...V domě Vénkata Bhatty
Šrí Čaitanja Maháprabhu strávil 4 měsíce v roce 1510 během období
dešťů a dodržoval čaturmásju. Vénkata Bhatta tak dostal možnost
osobně sloužit Šrí Čaitanjovi, což bylo jeho vroucí přání. V té
době malý Gópál Bhatta také dostal příležitost sloužit Šrí Čaitanjovi
a později byl zasvěcený svým strýcem a velkým sannjásínem, Prabhódánandou
Sarasvatím. Jeho rodiče později umřeli s myšlenkami na Svého
Pána, ale ještě před tím dali požehnání k jeho cestě do Vrindávanu,
aby mohl sloužit Šrí Čaitanjovi a stal se jedním ze šesti Gósvámích... |
|
Když se Šrí Čaitanja dozvěděl, že Gópál Bhatta Gósvámí přijel
do Vrindávnu a potkal se s Rúpou a Sanátanem, měl ohromnou
radost. Poradil Rúpovi a Sanátanovi, aby ho přijali jako
svého mladšího bratra a starali se o něj. Šrí Sanátana Gósvámí
napsal pro Gópálu Bhattu Hari-bhakti-vilásu, která se stala význačným
vaišnavským písmem. Pod vedením Rúpy a Sanátany Gópál Bhatta instaloval
jedno z hlavních Božstev ve Vrindávanu - Šrí Rádháramana. Kněží
chrámu se dodnes hlásí ke gaudíja-sampradáji.
|
|
Potomci Vénkata Bhatty žijí ve Šrírangam dodnes.
Jen pro zajímavost: v té dřevěné skříni je televize.
|
|
Malý oltářík žáka žáka Šríly Prabhupády...
|
|
Ratha-játra.
|
|
Ještě uvnitř komplexu před
sedmou zdí, která jen tak pro představu měří 875x750 m, jsou
také obytné domy a tržiště. Ale najdeme tam i menší chrámy - Šrí
Vámany (Višnua v podobě bráhmanského trpaslíka) a Šrí Andala. |
|
Chrám Džambukéšvary
najdeme až za hranicemi komplexu. Hlavními Božstvy jsou Šiva a Párvatí.
Šiva je v podobě Appu-lingy představující vodu, jeden z přírodních
prvků. Linga na napůl ve vodě, omývána přírodním pramenem vytékajícím
přímo ve svatyni a stojí pod guávovým stromem. „Džambu” znamená
„guáva” a „íšvara” je „vládce”. Říká se, že Šrí Rámačandra
sem přišel, když zabil Rávanu a Kumbhakarnu. |
|
Rock Fort
Nedaleký chrám Rock Fort se nachází na 83 m vysoké skále, o které
se říká, že je jednou z nejstarších na světě (3,8 miliard let).
Jednou Váju, polobůh větru, vyzval Ádi Šéšu, aby soutěžili, kdo
je silnější. Ádi Šéša se obtočil kolem hory Méru a Váju se ji
snažil vyprostit z Jeho sevření...
|
|
...Kvůli jejich
zápasu se na světě přehnaly vichřice a dešťové smrště, ale Vájuovi
se přesto jeho sevření nepodařilo povolit. Šiva potom požádal Ádi
Šéšu, aby horu pustil a jakmile ji povolil, hora se rozpadla na
tři kusy. Říká se, že jeden úlomek dopadl na místo, kde dnes stojí
chrám Rock Fort, druhý na Kalahasti a třetí na Srí Lanku. |
|
Nahoru se jde tunelem po
430 schodech Vypadá to sice namáhavě, ale není to až tak těžký výstup.
V půli cesty je Šivův chrám, kde je uctíván jako Šrí Thajumala Swami,
a další chrámy vytesané do skály s krásnou výzdobou. Nahoře je pak
Ganéšův chrám, který se v tamilštině nazývá Učhipillajar Koil. Najdeme
tam také ohromný 2,5 tunový zvon. |
|
Z celé chrámové pevnosti se mnoho nedochovalo. Síň s tisíci pilíři,
kterou je možné vidět po cestě nahoru, zničila exploze v roce
1772.
Nahoře je krásný výhled na řeku Kávérí a celý chrám ve Šrírangam.
|