|
Kumbakónam je jedno z nejstarších
měst v Jižní Indii a v 7. století bylo hlavním městem čólských králů. |
|
Po obou stranách města tečou
řeky Kávérí (Čauvery) a Arasalar. |
|
Uprostřed města najdeme asi 18 chrámů, většinou zasvěceným
Višnuovi a Šivovi. Najdeme zde však také poměrně vzácný chrám
poloboha Brahmy.
|
|
Kumbakónam se jmenuje podle
Kumbakarny, který byl bratrem démona Rávany. Jméno města se však
také vztahuje k hlavnímu Šivově chrámu Ádi Kumbéšvary. |
|
Chrám Ádi Kumbéšvary
je největší a nejstarším Šivovým chrámem ve městě. Jeho gopuram
měří 38 m a zdobí ho mnoho soch. Najdeme ho uprostřed města. |
|
V chrámu Ádi Kumbéšvary
je Šiva-linga v podobě nádoby (v sanskrtu „kumbha”). Šiva dal
jednou nádobu, ve které bylo sémě celého stvoření, Brahmovi. Během
velké potopy nádoba doplavala z Kailáše až sem a když ji Šiva přestrojený
za lovce šípem rozbil, její obsah se rozlil do okolí 15 km a vyschl.
Z obsahu nádoby (amirtham) smíchaného s pískem vznikla Šiva-linga,
uctívaná v chrámu Ádi Kumbéšvary. |
|
Také v tomto chrámu nemůže chybět Šiva v taneční pozici ánanda-tándava,
ve které vyhrál soutěž v tanci s bohyní Kálí. Vždyť Čidambaram,
Natarádžovo sídlo, je odsud jen pouhých 60 km.
|
|
Chrám Sarangapaniho
je společně s chrámy ve Šrí Rangam a Tirupati považovaný
za jeden z nejdůležitějších Višnuových chrámů v Jižní
Indii. Také sedm Alvarů, význačných osobností Šrí sampradáji, opěvovalo
tento chrám. Hlavním Božstvem je Sarangapani. Chrám byl postupně
stavěn v 13. až 17. století najackými králi, ale ústřední svatyně
se datuje do počátku jejich éry. Gopuram chrámu je 44 m vysoký.
Jižním vchodem se do chrámu chodí v době, kdy je slunce na jižní
polokouli, a severním vchodem se vchází, když slunce putuje nad
polokoulí severní.
V chrámu najdeme mnoho Božstev a je zde také svatyně Kómálavallí
(Lakšmí) a Pathala Šrínivásy (Višnua). |
|
Historie chrámu je spojená s příběhem, který najdeme v knížce
Krišna, kdy se mudrci v čele s Maharišim Šaunakou snažili na břehu
řeky Sarasvatí zjistit, který z bohů je nejvyšší. Poslali mudrce
Bhrighua, který všechny tři navštívil a úmyslně je provokoval,
aby je vyzkoušel. Zvítězil Višnu, kterého Bhrigu kopnul, ale Višnu
nepodlehl hněvu a milými slovy ho přijal jako bráhmana. Bhrigu
poté svého činu litoval a prosil, aby Mu mohl ve dvou zrozeních
sloužit...
|
|
V zábavách Šrí Rámačandry mu sloužil jako Guha a poté se narodil
jako světec Hima. Mudrc Himariši, právě z místa, kde leží dnešní
Kumbakónam, přivolal Višnuovu pomoc a Višnu na jeho žádost sestoupil
na Zem ve Svém voze. Ústřední svatyně a mandapa (předsíň) symbolicky
představuje vůz a v jejích základech můžeme jasně vidět
kola vozu a slona, který vůz táhne...
|
|
Bhrigu také dostal požehnání, že se Bohyně štěstí Lakšmí narodí
jako jeho dcera a tak došlo k usmíření mezi Lakšmí a Višnuem,
neboť Lakšmí nemohla tolerovat, když Bhrigu jejího chotě v její
přítomnosti kopnul a odešla pryč.
Dalším důležitým chrámem je Nagéšvarův chrám, kde najdeme sochy
Dakšinamůrtiho (Šiva jako učitel) a Adranaríšvary (Šiva jako
napůl muž a napůl žena). Paprsky slunce v tomto chrámu dopadají
přímo na Šiva-lingu na hlavním oltáři a říká se, že to ji uctívá
samotný Sůrja, bůh slunce.
|
|
Chrám Rám Swamiho
postavil v 16. a 17. století najacký král Raghunáth. V chrámu jsou
Božstva Rámačandry, Síty, Hanumána, Lakšmana a Šatrugny (Rámačandrovi
bratři). Jsou z černého kamene a zdobí je stříbrné ozdoby.
Na cestě kolem chrámu a na zdech najdeme malby a také sochy s mnoha
výjevy z Rámájany. |
|
V pravém dolním rohu této nástěnné malby je vidět Hanumán, jak
přináší horu z Himalájí. Hanumána můžete často vidět na obrázku
jak letí s horou, aby zachránil Šrí Rámačandru. Poslechněme
si celý příběh...
Hanumán a Pušpa-samdžívani: Rávanův syn Indradžit
ovládal mnoho mystických zbraní. Dokázal být pro jiné neviditelný
a v bitvě o Lanku s pomocí speciální hadí zbraně Rámu a Lakšmanu
omráčil...
|
|
...Vyhlášený doktor z varanské
armády a Vibhíšan Hanumánovi poradili, že musí donést léčivou
bylinu jménem Pušpa-samdžívani, která rostla na jedné Himalájské
hoře. „Pušpa-samdžívani” doslova znamená „oživující květina” a její
listy měly takovou sílu, že když člověk jeden snědl, nemusel 5 let
nic jíst a pít, necítil hlad ani žízeň a ani neonemocněl. Měla také
sílu přivést zpět k životu a vydávala zvláštní lesk a záři... |
|
...Toho hojně
využívali místní rišiové, kteří zde žili a po tisíce let se mohli
nerušeně oddávat svým meditacím. Když uviděli, že se blíží Hanumán,
bylo jim jasné, že chce Pušpa-samdžívani. Kromě té zázračné byliny
tu totiž nic zajímavého nebylo - jen mudrci celé roky meditující
se zavřenýma očima. Začali se o svoji bylinu obávat, a proto svou
mystickou silou způsobili, že všechny rostliny na jejich hoře měly
stejný lesk jako Pušpa-samdžívani.... |
|
...Hanumán se koukal po
bylině a byl opravdu zmatený. Všechny vypadaly stejně a vydávaly
stejnou záři. „Když nevím, která z nich to je, tak tam odnesu celou
horu,” řekl si Hanumán. Překvapení rišiové utekli pryč a Hanumán
doletěl i s celou horou na Lanku... |
|
...Džambhaván mezitím přivázal ke všem mrtvým tělům démonů těžký
kámen a hodil je do moře, protože věděl, že když se objeví
Pušpa-samdžívani, všichni obživnou a budou jako dřív. Pušpa-samdžívani
pak svou silou přivedla zpět k životu Rámu, Lakšmanu a celou opičí
armádu a Rámačandra nakonec celou bitvu o Lanku vyhrál.
- Brána do chrámu Rám Swamiho.
|
|
Džaj a Vidžaj jsou strážci
Vaikunthy, duchovního světa, kteří stojí u bran a nepustí dál
žádného nekvalifikovaného člověka. V Indii jejich můrti (božstva)
najdeme u vchodů mnoha chrámů. I když ke vstupu na Vaikunthu
zatím asi kvalifikovaní nejsme, do chrámu Ráma Swamiho nás pustili... |
|
Mandapa (předsíň) chrámu
Ráma Swamiho. |
|
Chrám Čakrapani
je zasvěcený Sudaršana-čakře, Višnuově disku, kterým Nejvyšší
Pán zabíjí démony. Višnu ve svých čtyřech rukách drží čtyři symboly:
lasturu a lotosový květ, kterými žehná Svým oddaným a zbožným
lidem, a kyj a disk, kterými ničí démony. Disk se jmenuje Sudaršan
(doslova „příznivá vize”), protože se na všechny ničemy dívá stejně
a nerozlišuje mezi malými a velkými démony. Všem udílí svou
„milost”...
|
|
Veškeré světlo a zářící objekty ve vesmíru jako je slunce, měsíc
a oheň emanují záři Sudaršana-čakry. Záře Sudaršana-čakry nám
tedy umožňuje rozlišit jednu věc od druhé, dobro od zla, a proto
má také přímý vztah k učenosti a transcendentálnímu
poznání. Z Bhagavad-gíty jistě znáte výraz „pochodeň poznání”
a „meč neulpívání” a právě souvislost se Sudaršana-čakrou
nám podobné výrazy umožní mnohem lépe pochopit.
Vchod do chrámu Čakrapani.
|
|
Jezírko Mahámakam
Každých 12 let, když v měsíci Mághu (leden/únor) Jupiter přechází
přes souhvězdí Lva, se do tohoto jezírka vlévají vody Gangy, Jamuny
a šesti dalších posvátných řek. V té době se zde koná velký festival.
Každý rok v tuto dobu se zde koná menší festival, ale na
poslední velké slavnosti v roce 1992 zde byly asi 2 miliony
lidí. Příští se bude konat v roce 2004.
|
|
„Pankadža” znamená „lotos”
a je oblíbenou květinou Šrí Krišny. |
|
Bráhmanský ášram.
Dříve žilo v Kumbakónam 3000 bráhmanů, kteří se starali o
náležité uctívání Božstev a chod chrámu. Nyní jich tu žije asi
300. Nebydlí již v těchto starých ášramech, ale mimo chrám, ve
svých vlastních domech. Šríla Prabhupáda říkal, že způsob uctívání
jihoindických bráhmanů je asi nejpreciznější a pokud bychom se
chtěli učit védským rituálům, měli bychom se učit od nich.
|
|
Přístřešek, kde se provádějí
védské jadžně (oběti). Přišli jsme právě po skončení jedné větší. |
|
Kumbakónam je město s mnoha
zajímavými lidmi, obchody a samozřejmě chrámy. Ty zde najdeme všech
velikostí - od těch ohromných až po ty malé, které nejsou o moc
větší než pouhá skříň. |