|
Šrí Šrí Rádha-Góvindadží.
Božstvo Šrí Góvindadžího původně uctíval před 5000 lety ve Vrindávanu
Vadžranábha, Krišnův vnuk, a je jedním z hlavních Božstev Vradža-mandaly.
Ostatní jsou Kéšavadéva (na Džanmásthaně), Haridéva (na Góvardhanu)
a Daudží (Božstvo Balaráma). Góvindadžího uctíval Šríla Rúpa Gósvámí
v chrámu Rádhá-Góvinda.
|
|
...Božstvo bylo před tím
po mnoho let ztraceno. Jednoho dne měl Rúpa Gósvámí sen, ve kterém
se mu Božstvo zjevilo a řeklo mu, kde je. Rúpa Gósvámí ho našel
a osobně se staral o Jeho uctívání... |
|
Později ho Mahárádža Džai
Singh II. odvezl z Vrindávanu do Amberu nedaleko Džaipuru, aby ho
zachránil před muslimským vládcem Aurangzebem, který plenil chrámy
a rozbíjel Božstva. Do Džaipuru bylo Božstvo přemístěno v roce 1728
(podle jiných zdrojů 1735). Džaipur neboli „město vítězství” Mahárádža
věnoval na počest Góvindadžímu. |
|
Na oltáři jsou Božstva
v životní velkosti a černé Božstvo Rádhy. Je tam také malé Božstvo
Gaura-Góvindy, které uctíval Kašíšvar Pandit. Šaty se mění 3 x denně
a Šríla Prabhupáda považoval zdejší uctívání Božstev za standard,
který je opravdu hodný následování. |
|
Před pátou hodinou ráno
se v chrámu na své milované Božstvo přijde podívat na mangala-árati
každý den asi 5000 lidí. |
|
Je také zajímavé, že čas
mangala-árati se mění podle roční doby, takže je třeba se zeptat
místních lidí, aby člověk přišel včas. |
|
Lidé potom začnou sborově recitovat mantry a atmosféra při ranním
árati člověku pronikne hluboko do srdce. Překlad je asi následující:
„Žízníme po pohledu na Tvou krásnou tvář a toužíme své myšlenky
upnout ne Tebe a Tvůj lotosový obličej. Náš život je plný povinností
a my jsme jako uprostřed oceánu. Požehnej nám prosím, ať je naše
břímě odstraněno a my jsme mohli lépe porozumět skutečnému smyslu
života.”
|
|
Poloviční dandaváty
nejsou ničím neobvyklým. |
|
Recitování
nebo spíše zpěv pokračuji i při árati. |
|
Pak oddaní
začnou Božstvo a celý oltář obcházet. |
|
Oproti různým chrámům například ve Vrindávanu, kam chodí mnohem
méně lidí, neboť celé město je doslova protkáno nejrůznějšími
chrámy, je v Džaipuru situace odlišná tím, že Góvindadží
je milovaným Božstvem většiny oddaných z města. Je opravdu unikátní
zážitek být na manga-la árati s tolika lidmi a vidět jejich
oddanost.
|
|
Kde chrám najdete, vám zde řekne snad každý.
Chrám se nachází uprostřed palácového komplexu a když byl oltář
otevřený, mohl Mahárádž Božstvo vidět přímo ze své rezidence.
|
|
Jeden z vchodů
do chrámu ve 4 hodiny ráno. |
|
Kdo nemá dobré
nohy, může přijet na árati třeba i rikšou. |
|
Po árati je zvykem, že oddaní
koupí od chrámových kněží mahá-prasádam a rozdají je dalším
oddaným. Je to podívaná, která opravdu stojí za to. |
|
Šrí Šrí Rádhá-Gópínáth
Krišnův pravnuk Vadžranábha Šrí Krišnu nikdy za svého života neviděl
a tak si nechal vytesat tři Božstva Krišny podle popisů Uttary,
matky Mahárádža Paríkšita. Žádné ze tří však nebylo dokonalé.
|
|
Góvindadží
připomínal Krišnův lotosový obličej (Mukhara-vinda). Madan-móhan
připomínal Krišnu od pasu dolů a Gópínáth Mu byl podobný od krku
do pasu. |
|
V jedné knize
o Vrindávanu se uvádí citát z Padma-purány, že pokud chce člověk
mít plnou vizi Krišny, musí se poklonit všem třem Božstvům během
jednoho dne do západu slunce. Šrí Góvinda a Šrí Gópínáth jsou nyní
v Džaipuru a Madanmóhan v Karoli 182 km jižně od Džaipuru.
Při troše štěstí se takový daršan dá zvládnout i dnes. |
|
Božstva Gópínátha
byla objevena ve Vrindávanu u Vamšívatu. Uctíval je Madhu Pandit
Gósvámí a instaloval je Krišnův pravnuk Vadžranábha. |
|
Božstvo Madana-móhana
určuje, že člověk je věčným služebníkem Krišny. Góvindadží již skutečně
přijímá službu, a proto se Mu také někdy říká „funkční” Božstvo.
A Gópínáth je „Pánem gópí”, přitahuje je hrou na flétnu a tančí
s nimi. Je tedy Božstvem duchovních zábav Krišny a jeho oddaných. |
|
Dveře Gópínáthova
oltáře jsou stříbrné a všude jsou překrásné malby. |
|
Na dvoře je
také vystaven růženec z tulasí, který původně patřil Madhu
Panditovi. |
|
Chrámová místnost
za denního světla... |
|
...a večer. |
|
Po árati můžete
jako ve většině chrámů dostat prasádam - sladké laddu a jiné speciality. |
|
Chrám zdobí
krásné malby zobrazující Krišnovy zábavy...
|
|
...především rása-lílu.
|
|
Gópínáthův
chrám leží v jedné z postranních ulic, a pokud nebudeme mít
zdatného průvodce, nebude lehké ho najít. |
|
Vchod do chrámu
totiž můžete velice snadno minout. |
|
Rádhá-Damodara
Chrám Rádhy a Damodary sice leží na na jedné z hlavních ulic Džaipuru,
ale je vcelku nenápadný. |
|
Vystoupíte
po schodech s nápisem "Temple of Sri Radha Damodar Ji"... |
|
... a ocitnete
se v jiném světě. |
|
I zde jsou na stěnách jsou krásné malby znázorňující Krišnovy
zábavy.
|
|
Menší Božstva na oltáři jsou původními Božstvy Džívy Gósvámího z
Vrindávanu. Nalevo od Božstev je šalagram-šila, kterou uctíval Sanátana
Gósvámí. Božstva byla přenesena do Džaipuru během vlády muslimského
panovníka Aurangzeba. |
|
Původní Božstva
Rádhá-Damodary. |
|
Pudžárí v chrámu
byl velmi ochotný a znal odpovědi na většinu našich otázek.
Za 50 rupií jsme dostali 5 girland a pár talířů mahá-prasádam.
|
|
Nalevo od hlavního oltáře
jsou Božstva Lakšmí-Narasinhy a Prahlády Mahárádži. Pokud si chcete
prohlédnout Prahláda, musíte se podívat hodně zblízka... |
|
Rádhá-Vinódial
Božstva Rádhy a Vinódiala začal uctívat Lokanáth Gósvámí, který
byl prvním oddaným, kterého poslal Šrí Čaitanja Maháprabhu do Vrindávanu.
Sanátan Gósvámí žil ve Vrindávanu na místě známém jako Čatravan
poblíž Kišórakundu. Ve vesnici Umara dostal Božstva Rádhá-Vinódy
a započal jejich uctívání v chrámu Rádhá-Gókulanandy. |
|
Jako mnohá Božstva z Vradži bylo i toto později přeneseno do Džaipuru,
kde jej uctívají dodnes. Božstvo je asi 30 cm vysoké a vedle je
asi 15 šalagram-šil. Zapadlý a málo známý chrám Rádhy a Vinódiala
se nachází poblíž ulice jménem Tripolija-Bazar-Road. |
|
Chrámy v Džaipuru často
nejsou tak honosné, jako byly ty původní ve Vrindávanu, ale přesto
se oddanost lidí ani standard uctívání nezdá být nikterak menší. |
|
V Džaipuru je hodně budov
a zdí natřeno narůžovo a tak se mu také někdy říká ,,růžové město". |
|
Džaipur postavil
během let 1699 až 1744 Mahárádž Džai Singh. Stavba se řídila podle
starého spisu Šrilpa-šástry, pojednávající o architektuře a kompozici.
|
|
V paláci uprostřed
města najdeme nejen muzeum zbraní, ale také sbírku vzácných látek,
rukopisů, fotografií, hudebních nástrojů a skla. |
|
Je zajímavé, že v některých místnostech v Mahárádžově rezidenci
byla i jakási klimatizace, která v létě zmírňovala pouštní horka.
Na střeše byla nádrž s vodou. Voda protékala různými kanály
a ochlazovala místnost.
Velká část paláce je však pro veřejnost uzavřena, neboť doposud
souží jako rezidence současného Mahárádži.
|
|
Jsou zde také
dvě ohromné nádoby na vodu jménem Gangadžálí, což je podle Guinnessovy
knihy rekordů největší výrobek ze stříbra na světě. Jsou 1,5 m vysoké,
váží 345 kg a pojmou 9000 litrů vody. Používaly se jako nádoby na
vodu z Gangy při Mahárádžových cestách do Anglie. |
|
Džantar Mantar je
zdejší slavná astronomická observatoř. Je největší kamennou observatoří
na světě. |
|
Postavil ji
v roce 1727 Mahárádž Sauna Džai Singh, který vybudoval podobné také
v Delhi, Váranasí a Udžainu. |
|
Nejprve vyslal
učence, aby studovali různé observatoře v cizině, a teprve poté
započal stavbu těch svých. |
|
Různé stavby
slouží k výpočtům přesné polohy hvězd, ale bez průvodce člověk jen
těžko pozná, na co osmnáct gigantických nástrojů vlastně slouží. |
|
Například
sluneční hodiny Samrat-jantra určí čas s přesností 2 minuty. |
|
|
|
Džantar antar
najdeme nedaleho královského paláce v centru města. |
|
|
|
Palác větru
neboli Hawa Mahal je další zajímavou atrakcí Džaipuru. Postavil
ho kolem roku 1799 Rádža Sawai Pratap Singh, aby poskytl damám,
které většinou nemohly opouštět jeho brány, pěkný výhled na celé
město. |
|
Palác je růžový,
postavený z pískovce a říká se, že Mahárádž zde také napsal
písně opěvující jeho Pána Góvindadžího. |
|
Město je rozděleno
na šest bloků, které obklopují městské hradby. |
|
Ulice... |
|
...a chrámy
růžového města. |
|
Jelikož je
Džaipur turisticky vyhledávaným městem, patří k nejdražším
v celé Indii. |
|
Ganéšův chrám nad městem může v člověku ze střední Evropy
vyvolat nejrůznější asociace. My jsme ho překřtili na „Hitlerův
hlavní stan”. Ale neměli bychom zapomínat, že svastika původně
byla a je dodnes starým védským symbolem, který si Hitler jen
jaksi vypůjčil a modifikoval.
|
|
Jezero pod městem
|
|
Pevnost Nahargarh
neboli také Tygří pevnost (Tiger Forth) obklopuje město
ze severu.
|
|
Stejně jako
ve Vrindávanu jsou v Džaipuru k vidění opice. |
|
Ale oproti Vrindávanu zde nejsou prohnaní makakové, ale mírumilovní
„hanumánové”.
|
|
Člověk se numusí
mít na pozoru a hlídat si brýle, foťák a podobné lesklé věci, které
makakové rádi kradou. Hanumánové jsou světlejší a mají legrační
pohyby. |
|
Pevnost Džaigarh (Amber)
Mahárádž Džai Singh původně bydlel v pevnosti Amber,
která byla hlavním městem, a v roce 1727 se rozhodl postavit město
na pláni pod pevností. Proto se před tím celé oblasti říkalo Amberské
království.
|
|
Králova rezidence a zahrada v západní části pevnosti.
|
|
Pohled z Mahárádžovy rezidence
v pevnosti dolů do údolí... |
|
...kde se nachází
palác Amber.. |
|
...a pod ním
i město Amber... |
|
...s jezerem. |
|
Hradby připomínají
Čínskou zeď. |
|
Při procházení
rozlehlého areálu pevnosti a pohledu z mohutných zdí na opevnění
na přilehlých kopcích začíná být člověku jasné, proč muslimové Rádžasthánské
krále nikdy neporazili a Džaipur nedobyli. |
|
Králové prý navíc vládli
moudře a tak i jejich armáda byla odhodlaná za svého krále
bojovat. |
|
Uvnitř pevnosti je velké
muzeum zbraní. Právě díky vojenské síle zdejších Rádžů bylo ochráněno
mnoho Božstev z Vrindávanu před muslimskými nájezdy. |
|
Padesátitunový kanon Džai
Ban je považován za největší svého druhu na světě. |
|
Má dostřel
20 km, ale použit byl jen jednou a nikdy v bitvě. Na jedno nabití
je potřeba asi 100 kg střelného prachu. |
|
Dělo, které může vystřelit
šest dělových koulí současně. Připomíná kulomet. |
|
Velký buben hodný Rádži... |
|
Pevnost Amber
dnes leží asi 11 km severovýchodně od města Džaipuru. |
|
Bílá plochá
stavba uprostřed je vodní nádrž, která sloužila jako zásobárna vody
pro případ nouze. |
|
Různé síně
králi sloužily jako přijímací místnosti nebo jako jeho soukromé
komnaty. Je také zajímavé, že pro případ dobytí pevnosti měl král
k dispozici i bludiště, kterým mohl včas utéct do bezpečí a
nebo útočníky zahnat do pasti. |
|
Uvnitř komplexu
jsou dva chrámy Rám-Harihar (z 10 století) a Kal-Bhairava (z 12
století). |
|
Kolem pevnosti je ochranná
zeď. K ochraně přispívá i jezero. |
|
Dojít nahoru na pevnost trvá necelou hodinu. Ti zpohodlnělí si
mohou najmout džíp...
|
|
...nebo mohou
zvolit stylový způsob dopravy. |
|
Pohled na Džaipur z pevnosti Amber (je na opačné straně než město
Amber).
|
|
Karoli
leží 182 km jihovýchodně od Džaipuru a asi 100 km jihozápadně
od Mathury. Je to malé město, kde je nyní uctívám Šrí Madan-móhan.
|
|
Madana-Móhan znamená doslova „ten, který okouzlí dokonce
i Amora”. Madanmóhanovo Božstvo původně uctíval Krišnův pravnuk
Vadžranábha a poté bylo po dlouhou dobu ztraceno...
|
|
...Objevil ho ve Vrindávanu až Advaita-áčárja a před svým odchodem
do Bengálska za Šrí Čaitanjou Ho daroval bráhmanovi v Mathuře.
V té době byl známý jako Madan-Gópál. O pár let později Šrí Čaitanja
poslal Sanátanu Gósvámího do Vrindávanu, aby objevil místa Krišnových
zábav a psal knihy pojednávající o oddané službě...
|
|
...Sanátan chodil žebrat
do nedaleké Mathury a jednou zaklepal i na dveře bráhmana Čaubhy,
kde uviděl, jak si jeho děti s Božstvem hrají. Zděšený Sanátan bráhmanovi
vyčinil a naučil ho správnému standardu uctívání Božstev. Té noci
měl Sanátan i bráhman sen. Sanátanovi se zjevil Madanmóhan a řekl
mu, že se Mu líbilo, jak si s ním bráhmanovi děti hrají, jako by
byl jedním z nich a že od té doby, co tam Sanátan zavedl tolik pravidel,
Ho to už tak nebaví... |
|
...Čaubhovy zase Madanmóhan ve snu řekl, že má dětí hodně a že
On je vlastně jako jedno z jeho dětí, ať Ho tedy dá Sanátanovi.
Ráno se oba oddaní potkali a chtěli se vzájemně omlouvat, ale
nakonec to dopadlo tak, že Madanmóhan odešel se Sanátanem do Vrindávanu.
Madanmóhan ale musel Sanátanovi slíbit, že bude spokojený s tím,
co Sanátan vyžebrá a nebude chtít žádný luxus, který by Mu Sanátan
jakožto žebravý mnich nemohl nabídnout...
|
|
...Poté však bohatý kupec ve Vrindávanu postavil Madanmóhanovi
chrám, který se stal jedním ze symbolů Vrindávanu...
Vchod do Madan-móhanova chrámu v Karoli (na předešlém
obrázku z vnější a na tomto z vnitřní strany).
|
|
...Z Vrindávanu přinesl Madanmóhanovo Božstvo do Džaipuru Mahárádž
Džai Singh v době muslimských útoků na Vrindávanské chrámy. Jeho
bratranec, Mahárádž Gópál Singh, měl jednou sen, ve kterém mu
Madanmóhan řekl: „Odnes mě do Karoli”. Mahárádž Džai Singh souhlasil
pod podmínkou, že Božstvo dokáže poznat i poslepu. Gópál Singh
však mezi Góvindadžím a Gópínáhem i se zavázanýma očima spolehlivě
poznal Božstvo Madanmóhana, dotkl se Jeho nohou a dostal
požehnání, že si Ho může s sebou odnést.
|
|
V chrámu jsou tři oltáře. Uprostřed je Madanmóhan s Rádhou a
Lalitou, vlevo je Gópál Krišna, kterého král Karoli uctíval 100
let před tím, než sem přišel Madanmóhan. Božstva dostávají 56
chodů jídel a spoustu sladkostí je možné si koupit v chrámu
jako prasádam. Bylo zajímavé, že u jednoho okýnka jsme platili
a u druhého nám vydávali sladkosti, což jsme ocenili vzhledem
k zachování hygieny. Ten, který šahal na peníze, se nedotýkal
prasádam, což byla v pro nás v Indii věc téměř nevídaná.
|
|
V chrámové místnosti je narozdíl od Džaipurskcýh chrámů přísný
zákaz focení a kdo nešikovně vytáhne foťák, riskuje jeho zničení...
(...my jsme však šikovní byli.)
|
|
Krajina směrem na západ
od Mathury stále více připomíná polopoušť a kolem Džaipuru je klima
podstatně sušší a je zde také větší horko. Inu je vidět, že Rádžasthánaská
poušť je skutečně nedaleko. |
|
Po cestě do Džaipuru a Karoli
jsou podél silnice k vidění obchody řemeslníků, vyrábějící z červeného
kamene různé části domů a zahradních doplňků. Tento kámen prý v létě
dobře izoluje a drží chlad a v zimě naopak dobře akumuluje teplo.
Proto je považován za architektonický luxus a najdeme ho na různých
stavbách po celé Indii. |
|
|